Reading aloud: Teaching practices in high school and the cultural formation of Brazilian elites in the 20th century
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8420.2021e71360Abstract
Our objective in this article is to analyze the representations of the teaching of reading manifested in schoolbooks edited in the first half of the 20th century and used in Portuguese language classes of Brazilian high school. This topic was chosen, in order to understand the reading practices that were prioritized, in view of the socio-cultural, distinctive and hierarchical function of the secondary school in that period, intended primarily for the leading elites of the country. Supported by principles and reflections of the Cultural History of Reading, and from a corpus formed by didactic works adopted in high school, namely, Céu, Terra e mar (1914), by Alberto de Oliveira, Manual de califasia e arte de dizer (1930), by Silveira Bueno, O idioma nacional na escola secundária (1935), by Antenor Nascentes, and Português através dos textos (1969), by Magda Soares, we found that in the Brazilian high school, reading out loud was especially encouraged, since it had special attention in the recommendations of these didactic works, establishing a very close approach with the tradition of the rhetorical art with the objective of developing specific skills related to the domain of eloquence, which represented one of the essential attributes in the formation of the children of the national elite that was moving form an agrarian to a progressively urbanized area in this period of Brazilian State formation and consolidation.
References
ALAGOAS. Decreto n. 12 de 9 de dezembro de 1892. Reorganização do ensino público no Estado das Alagoas. In: Revista Pedagógica, Rio de Janeiro, Pedagogium, Secretaria de Estado dos Negócios da Instrução Pública, Correios e Telégrafos, p. 174, mar. 1894.
ARISTÓTELES. Poética. Tradução de Eudoro de Sousa. Lisboa: Imprensa Nacional – Casa da Moeda; F.C.S.H. da Universidade Nova de Lisboa, 1986.
BASSETO, Bruno Fregni. Apresentação. In: QUINTILIANO, Marcos Fábio. Instituição oratória. Tradução e notas de Bruno Fregni Basseto. Campinas: Editora da Unicamp, 2015, tomo I.
BRASIL. Programa do ensino do Ginásio Nacional do ano de 1891. In: Revista Pedagógica, Rio de Janeiro, Pedagogium, Secretaria de Estado dos Negócios da Instrução Pública, Correios e Telégrafos, p. 59-96, mai. 1891.
BRASIL. Exames de preparatórios. In: Revista Pedagógica, Rio de Janeiro, Pedagogium, Secretaria de Estado dos Negócios da Instrução Pública, Correios e Telégrafos, p. 388, dez. 1895.
CHARTIER, Anne-Marie & HÉBRARD, Jean. Discours sur la lecture (1880-1980). Paris: BPI – Centre Georges-Pompidou, 1989.
CHARTIER, Roger. A História Cultural: entre práticas e representações. Tradução de Maria Manuela Glhardo. Lisboa: Difel, 2002.
CHERVEL, André. La culture scolaire: une approche historique. Paris: Éditions Berlin, 1998.
DE CERTEAU, Michel. (1990) Ler: uma operação de caça. In: A invenção do cotidiano: Artes de fazer. Trad. Ephraim Alves. Vol. 1. 10 ed. Petrópolis: Vozes, 2004, p. 259-273.
DIONÍSIO TRÁCIO. Gramatica – comentarios antiguos. Tradução espanhola, introdução e notas de Vicente Bécares Botas. Madri: Editorial Gredos, 2002.
FRANCA S. J., Pe. Leonel. O método pedagógico dos jesuítas. O “Ratio Studiorum”: introdução e tradução. Rio de Janeiro: Agir, 1952.
HALLEWEL, Laurence. O livro no Brasil: sua história. Tradução de Maria da Penha Villalobos, Lólio Lourenço de Oliveira e Geraldo Gerson de Souza. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2005.
HANSEN, João Adolfo. A civilização pela palavra. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes de; VEIGA, Cynthia Greive. 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
LEGOUVÉ, Ernest. L’Art de la lecture à l’usage de l’enseignement secondaire. Paris: Imp. A. Lahure, 1877.
MANACORDA, Mario Alighiero. História da educação: da Antiguidade aos nossos dias. Tradução de Gaetano Lo Monaco. São Paulo: Cortez, 2010.
MANGUEL, Alberto. Uma história da leitura. Tradução de Pedro Maia Soares. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
MARROU, Henri-Irénée. História da educação na Antiguidade. Tradução de Mário Leônidas Casanova. São Paulo: Herder; Edusp, 1966.
NASCENTES, Antenor. O idioma nacional na escola secundária. São Paulo: Melhoramentos, 1935.
PARKES, Malcolm. Ler, escrever, interpretar o texto: práticas monásticas na Alta Idade Média. In: CAVALLO, Guglielmo e CHARTIER, Roger (orgs.). História da leitura no mundo ocidental 1. Tradução de Fulvia M. L. Moretto, Guacira Marcondes Machado e José Antônio de Macedo Soares. São Paulo: Editora Ática, 2002.
OLIVEIRA, Alberto de. Céu, terra e mar: prosa e verso. Rio de Janeiro; São Paulo; Belo Horizonte: Livraria Francisco Alves, 1914.
PFROMM NETTO, Samuel et al. O livro na educação. Rio de Janeiro: Primor/Instituto Nacional do Livro, 1974.
QUINTILIANO, Marcos Fábio. Instituição oratória. Tradução e notas de Bruno Fregni Basseto. Campinas: Editora da Unicamp, 2015, tomo I, livro I; tomo IV, livro XI.
RAZZINI, Márcia de Paula Gregório. O espelho da nação: a “Antologia nacional” e o ensino de português e de literatura (1838-1971). Tese de Doutorado. Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, 2000.
ROBINS, Robert Henry. Pequena história da linguística. Tradução de Luiz Martins Monteiro. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1983.
SILVEIRA BUENO, Francisco da. Manual de califasia e arte de dizer: para uso das escolas normais e cursos de declamação. São Paulo: São Paulo Editora Ltda., 1930.
SOARES, Magda. Português através de textos. Manual do professor. Curso ginasial. 7 ª edição. Belo Horizonte: Editora Bernardo Álvares S/A, 1969.
SOUZA, Roberto Acízelo de. O império da eloquência: retórica e poética no Brasil oitocentista. Rio de Janeiro: EdUERJ, EdUFF, 1999.
SOUZA, Rosa Fátima de. História da organização do trabalho escolar e do currículo no século XX: (ensino primário e secundário no Brasil). São Paulo: Cortez, 2008.
SVENBRO, Jesper. A Grécia arcaica e clássica: a invenção da leitura silenciosa. In: CAVALLO, Guglielmo; CHARTIER, Roger (orgs.). História da leitura no mundo ocidental I. Tradução de Fulvia M. L. Moretto, Guacira Marcondes Machado e José Antonio de Macedo Soares. São Paulo: Ática, 2002.
VIDAL, Diana Gonçalves. Escola Nova e processo educativo. In: LOPES, Eliane Marta Teixeia; FARIA FILHO, Luciano Mendes; VEIGA, Cynthia Greive (orgs.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz: a “literatura medieval”. Tradução de Amálio Pinheiro e Jerusa Pires Ferreira. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyrights belong to the authors, who allow the Working Papers em Linguística journal to publish their work. Total or partial reproduction requires the Editorial Board's authorization. Names and adresses in this website are exclusively used for the journal's purposes and are not available for other purposes and/or third parties.
This publication is licensed under Creative Commons - Attribution-NonCommercial - 4.0 International.