Reading aloud: Teaching practices in high school and the cultural formation of Brazilian elites in the 20th century

Authors

  • Rejane Rodrigues Almeida de Medeiros UFSCar - Universidade Federal de São Carlos
  • Luzmara Curcino Ferreira UFSCar - Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8420.2021e71360

Abstract

Our objective in this article is to analyze the representations of the teaching of reading manifested in schoolbooks edited in the first half of the 20th century and used in Portuguese language classes of Brazilian high school. This topic was chosen, in order to understand the reading practices that were prioritized, in view of the socio-cultural, distinctive and hierarchical function of the secondary school in that period, intended primarily for the leading elites of the country. Supported by principles and reflections of the Cultural History of Reading, and from a corpus formed by didactic works adopted in high school, namely, Céu, Terra e mar (1914), by Alberto de Oliveira, Manual de califasia e arte de dizer (1930), by Silveira Bueno, O idioma nacional na escola secundária (1935), by Antenor Nascentes, and Português através dos textos (1969), by Magda Soares, we found that in the Brazilian high school, reading out loud was especially encouraged, since it  had special attention in the recommendations of these didactic works, establishing a very close approach with the tradition of the rhetorical art with the objective of developing specific skills related to the domain of eloquence, which represented one of the essential attributes in the formation of the children of the national elite that was moving form an agrarian to  a progressively urbanized area in this period of Brazilian State formation and consolidation.

Author Biographies

Rejane Rodrigues Almeida de Medeiros, UFSCar - Universidade Federal de São Carlos

Possui graduação em Letras pela Universidade de São Paulo, mestrado em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos, e doutorado em Linguística também pela Universidade Federal de São Carlos. Atualmente é pesquisadora do LIRE - Laboratório de estudos da Leitura, sediado na UFSCar.

Luzmara Curcino Ferreira, UFSCar - Universidade Federal de São Carlos

Graduada em Letras pela Universidade Federal de Uberlândia (2001), mestre (2003) e doutora (2006) em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista (UNESP/FCLAr), com estágio de doutorado, em 2005, na École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS/Paris). Realizou pós-doutorado na Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP, de 07/2016 a 07/2017, e na Université Versailles Saint Quentin en Yvelines - UVSQY/Paris, de 08/2017 a 01/2018. Professora associada no Departamento de Letras na Universidade Federal de São Carlos e atua nos cursos de Licenciatura em Letras e Bacharelado em Linguística. Atua ainda no Programa de Pós-Graduação em Linguística desta mesma instituição, nas linhas de pesquisa "Ensino e Aprendizagem de Línguas" e "Linguagem e Discurso". Coordena o LIRE - Laboratório de estudos da Leitura, desde 2009. Atua/ou nos programas PIBID (como coordenadora da área de Letras de 2013 a 2016 e 2018 a 2019), PRODOCÊNCIA (2014), PNAIC (membro da equipe gestora de 2016 a 2017), PLI (membro da equipe de professores coordenadores de 2011 a 2015 e de 2017 aos dias atuais). Atua principalmente na área de formação inicial e continuada de professores de língua portuguesa e se dedica à pesquisa em análise de discursos sobre a leitura e sobre o leitor brasileiro.

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Published

2021-05-21