Appropriating linguistic-discursive resources needed for letter interaction: a case study in applied linguistics
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8420.2020v21n2p236Abstract
This paper presents the results of a research on the exchange of letters between a Portuguese language trainee teacher and her seventh grade elementary school students from a public school in Paraíba (PB). This qualitative case study research is inserted in the applied field of language studies, which is theoretically based on the conception of interaction of Bakhtin circle and the new literacy studies. Results indicate that the letters exchange had effects on literacies, because, due to the scaffolding role played by the teacher’s writing, the students appropriated the linguistic-discursive resources of the prototypical compositional structure of the genre personal letter.
References
ANTUNES, Celso. Vygotsky, quem diria?! em minha sala de aula. Fascículo 12. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
BAKHTIN, Mikhail (VOLOCHINOV). Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec, 1979.
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. Tradução de Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo, Martins Fontes, 1992, p. 277-326.
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.
BARTON, David; HAMILTON, Mary. Literacy practices. In: BARTON, David; HAMILTON, Mary; IVANIC, Roz (Orgs.). Situated literacies. London: Routledge, 2000. p. 07-15.
BAZARIM, Milene. Construindo com a escrita interações improváveis entre professora e alunos do ensino fundamental de uma escola pública da periferia de Campinas. 2006. 108 f. Dissertação. (Mestrado em Linguística Aplicada). Instituto de Estudos da Linguagem. Universidade Estadual de Campinas, Campinas-SP. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/269737 . Acesso em: 08 set. 2019.
BAZARIM, Milene. Metodologias de pesquisa aplicadas ao contexto de ensino-aprendizagem de línguas. In: XII Congresso Nacional de Linguística e Filologia. Anais. Rio de Janeiro: CIFEFIL, 2008. Disponível em: https://docplayer.com.br/1714825-Metodologias-de-pesquisa-aplicadas-ao-contexto-de-ensino-aprendizagem-de-linguas.html. Acesso em: 28 mai. 2020.
BAZARIM, Milene; PEREIRA, Regina Celi Mendes. Dos parâmetros situacionais aos mecanismos e responsabilização enunciativa em cartas pessoais. Veredas. Vol. 21, nº 3, 2017, p. 181-193. Disponível em: http://www.ufjf.br/revistaveredas/files/2017/11/10-Dos-par%C3%A2metros-situacionais-aos-mecanismos.pdf . Acesso em: 08 set. 2019.
EVARISTO, Ana Cláudia da Silva; BAZARIM, Milene. Os efeitos da interação mediada por cartas nos letramentos dos alunos. Linha Mestra. Ano XII, n. 36, 2018, p. 444-450. Disponível em: http://lm.alb.org.br/index.php/lm/article/download/143/152 Acesso em: 08 set. 2019.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2009.
KLEIMAN. Angela B. Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP, Mercado de Letras, 1995.
KLEIMAN, Angela B. Preciso “ensinar” letramento? Não basta ensinar a ler a escrever? Campinas-SP: Cefiel/IEL/Unicamp, 2005.
MOREIRA, Herivelto; CALEFFE, Luiz Gonzaga. Metodologias da pesquisa para o professor pesquisador. 2.ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.
MORIN, André. Pesquisa-ação integral e sistêmica – uma antropopedagogia renovada. Rio de Janeiro: DPA, 2004.
OLIVEIRA, Maria do Socorro; KLEIMAN, Ângela Bustos (orgs.). Letramentos múltiplos: agentes, práticas, representações. Natal-RN: EDUFRN, 2008.
PALMA-FILHO, José Cardoso. Estudo de caso. In: COELHO, J.G. et al. Pedagogia Cidadã: Cadernos de Formação: Metodologia de Pesquisa Científica e Educacional. São Paulo: UNESP, 2004, p. 123-126.
SIGNORINI, Inês. Gêneros Catalisadores, letramento e formação do professor. São Paulo – SP: Parábola, 2006.
SILVA, Jane Quintiliano Guimarães. Um estudo sobre o gênero carta pessoal: das práticas comunicativas aos indícios de interatividade na escrita de textos. 2002. 209 f. Tese. (Doutorado em Estudos Linguísticos). Faculdade de Letras. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte-MG.
STAKE, E.E. The Case Estudy Method in Social Inquiry. Educacional Researcher, v.7, n.2, fevereiro, 1978.
STREET, Brian V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução de Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2014.
VYGOTSKY, L.S. Formação social da mente. 4..ed. São Paulo, Martins Fontes, 1991.
VOLOCHINOV. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyrights belong to the authors, who allow the Working Papers em Linguística journal to publish their work. Total or partial reproduction requires the Editorial Board's authorization. Names and adresses in this website are exclusively used for the journal's purposes and are not available for other purposes and/or third parties.
This publication is licensed under Creative Commons - Attribution-NonCommercial - 4.0 International.