Inclusive education policies: official documents, education models and marginality of Deaf students
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8420.2022.e83587Keywords:
Inclusive education policies, Official documents, Education models for Deaf students, MarginalityAbstract
This article aims to broaden the view on inclusive education policies for Deaf students, by revisiting official documents, discussing the Education models for Deaf students and exposing the situation of marginality in which they find themselves. I use the readings of authors, laws and decrees such as, Campos (2013), Silva e Favorito (2009), Lacerda (2006), Kumada (2016), the new Law 14.191 (BRASIL, 2021), Law 10.436/02 (BRASIL, 2002), Decree nº 5626/05 (BRASIL 2005) and the National Policy for Special Education from the Perspective of Inclusive Education (BRASIL, 2008), to theoretically support this research. Although educational policies from the perspective of the inclusive education of Deaf students have ensured their rights, there is a disparity between what the laws assert and the actual school reality of these students. Teachers and the entire school community, generally, are unprepared to act in the teaching process that is adequate for the learning of these students, sentencing them to exclusion and marginality from social practices. The access to quality education of Deaf People is still a challenge for their community and the whole society.
References
BRASIL. Lei n° 14.191, de 03 de agosto de 2021. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/lei-n-14.191-de-3-de-agosto-de-2021-336083749. Acesso em 20 de agosto de 2021.
BRASIL. Lei 13.005/14, de 25 de junho de 2014. Disponível em: https://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/125099097/lei-13005-14 . Acesso em 20 de agosto de 2021.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Janeiro de 2008. Disponível em: http://portaldoprofessor.mec.gov.br/storage/materiais/0000011730.pdf. Acesso em 22 outubro de 2019.
BRASIL. Decreto-lei n. 5.626/05, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei n. 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras, e o art. 18 da Lei n. 10.098, de 19 de dez. 2000. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Decreto/D5626.htm. Acesso em: 22 outubro de 2019.
BRASIL. Lei 10.436/02, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras, e o art. 18 da Lei n. 10.098, de 19 de dez. 2000.
BRASIL. Lei 10.172/01, de 09 de janeiro de 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/L10172.pdf . Acesso em 20 de agosto de 2021.
BRASIL. Resolução 02/2001/CNE/CEB, de 07 de setembro de 2001. Disponível em:
http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB0201.pdf . Acesso em 20 de agosto de 2021.
BRASIL. Lei n° 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/lei10098.pdf. Acesso em: 20 de agosto de 2020.
BRASIL. Lei n° 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1996/lei-9394-20-dezembro-1996-362578-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em 20 de agosto de 2021.
BRASIL. Declaração de Salamanca. Sobre princípios, políticas e práticas na área das necessidades educativas Especiais. 1994 Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf . Acesso em: 19 jul. 2021.
BRASIL. Lei n° 5692/71, de 11 de agosto de 1971. Disponível em: https://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/128525/lei-de-diretrizes-e-base-de-1971-lei-5692-71 . Acesso em 20 de agosto de 2021.
BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l4024.htm. Acesso em 20 de agosto de 2021.
CAMPOS, M. L. I. L. Educação inclusiva para surdos e políticas vigentes. In: LACERDA, C. B. F.; SANTOS, L. F. (Org.). Tenho um aluno surdo, e agora? Introdução à Libras e educação de surdos. São Carlos: Edufscar, 2013. p. 37-61.
COSTA, Juliana Pellegrinelli Barbosa. A educação do surdo ontem e hoje, posição sujeito e identidade. Campinas: Mercado das Letras, 2010.
KUMADA, Kate Mamhy Oliveira; Libras – língua brasileira de sinais. Londrina: Editora e Distribuidora Educacional S.A., 2016. 260 p.
LACERDA, C.B.F. A inclusão escolar de alunos surdos: o que dizem alunos, professores e intérpretes sobre esta experiência. Caderno Cedes, Campinas, vol. 26, n. 69, p. 163-184, ago. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/KWGSm9HbzsYT537RWBNBcFc/?lang=pt&format=pdf
. Acesso em: 14 maio de 2021.
MUTTÃO, Melaine Duarte Ribeiro; LODI, Ana Claudia Balieiro. Formação de professores e educação de surdos: revisão sistemática de teses e dissertações. Psicol. Esc. Educ., Maringá, v. 22, p. 49-56, 2018. Disponível em https://www.scielo.br/j/pee/a/YTSHs8G4rBGhssBgDqCPkTc/abstract/?lang=pt. Acesso em 19 de outubro de 2020.
SILVA, I. R.; FAVORITO, W. Surdos na escola: letramento e bilinguismo. Campinas: Rever, 2009. p. 1-80. (Coleção Linguagem e Letramento em Foco).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyrights belong to the authors, who allow the Working Papers em Linguística journal to publish their work. Total or partial reproduction requires the Editorial Board's authorization. Names and adresses in this website are exclusively used for the journal's purposes and are not available for other purposes and/or third parties.
![]()
This publication is licensed under Creative Commons - Attribution-NonCommercial - 4.0 International.