Linguistic education for the ethnic racial relations in basic education: implications and reorientations for the teaching-learning of additional languages/English
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8420.2022.e84152Keywords:
Anti-racist education, Critical race literacy, Basic educationAbstract
This article argues in favor of linguistic education for ethnic racial relations (FERREIRA, 2006; NOGUERA, 2012; SANTANA & NETO, 2018; SOUZA, 2016) in teaching-learning of additional languages especially that of English in basic education. It assumes that languages are social practices; thus, both socially and historically situated. Besides that, it is understood that anti-racist linguistic education must foster the decolonization of our practices as teachers and educators. Therefore, it emphasizes that a language classroom is supposed to overcome the limits of decodifying languages and getting in touch with other cultures. It is fundamental to reORIentate (NASCIMENTO, 2018; REIS, 2020) our field towards social practices and give room for the presentation and appreciation of identity values and history versions different from the hegemonic ones. By doing so, we forge individual emancipation, the coexistence with the “other” as well as the effective exercise of citizenship for the construction of racial democracy. (FERREIRA, 2004/2017b; MOITA LOPES, 2005; PENNYCOOK, 2001) First and foremost, this article discusses how English class may contribute to fight against racist practices and to encourage critical race literacy (LADSON-BILLINGS, 1998; MOSLEY, 2010; SKERRETT, 2011) in basic education.
References
ALMEIDA, S.L de. Racismo Estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Editora Jandaíra, 2021.
BENTO, M. A. da S. Pactos narcísicos no racismo: branquitude e poder nas organizações empresariais e no poder público. Tese (Doutorado em Psicologia) - Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Resolução Nº 1, junho, Ministério da Educação, 2004.
FERREIRA, A. J. Adressing ´race´/ethnicity in Brazilian schools: a study of EFL teachers. 25f. Thesis (PhD in Education) — Institute of Education, University of London, London, 2004.
FERREIRA, A. J. Formação de professores raça/etnia: reflexões e sugestões de materiais de ensino em português e inglês. 2. ed. Cascavel: Editora Assoeste, 2006.
FERREIRA, A. J. Letramento racial crítico através de narrativas autobiográficas: com atividades reflexivas. Ponta Grossa:Estúdio Texto, 2015.
FERREIRA, A. J. Racism: does it really exist in Brazil? Stories of racism and empowerment in the family, school and other social environments. Ponta Grossa: Estúdio Texto, 2017a.
FERREIRA, A. J. Social identities of race in language education: with reflective questions. Ponta Grossa: Estúdio Texto, 2017b.
FERREIRA, A. J. Social identities of black females in English language textbooks used in Brazil and Cameroon: intersectionalities of race, gender, social class and critical racial literacy. Revista X, v. 14, n. 4, 2019, p. 20-40.
FREYRE, G. Casa-grande & Senzala. Rio de Janeiro: Maia e Schmidt Ltda, 1933.
HOOKS, B. Teaching to transgress: education as the practice of freedom. NY: Routledge, 1994.
KYRILLOS, G. M. Uma análise crítica sobre os antecedentes da interseccionalidade. Revista Estudos Feministas. Florianópolis v. 28, n. 1, e 56509, 2020.
LADSON-BILLINGS, G. Just what is critical race theory and what´s it doing in a nice field like education? Qualitative Studies in Education, v. 11, n. 1, p. 7-24, 1998.
MELO, G. C. V. de. O lugar da raça em sala de aula de inglês. Revista ABPN. v. 7, n. 17, jul - out, 2015, p. 65-81.
MIOTO, L. H; PEREIRA, D. K.; NODA, M. Dialogando com os indígenas sobre a lacuna da fala indígena nos livros didáticos. Revista História Hoje, v. 7, n. 14, 2018, p. 41-62.
MOITA LOPES, L. P. Inglês no mundo contemporâneo: ampliando oportunidades sociais por meio da educação. Texto base do Simpósio da TESOL. International Research Foundation (TIRF), São Paulo, 2005.
MOSLEY, M. “ That really hit me hard”: moving beyond passive anti-racism to engage with critical race literacy pedagogy. Race Ethnicity and Education, v. 13, n. 4, p. 449-471, 2010.
MUNANGA, K. Entrevista à Revista Carta Capital, A educação colabora para a perpetuação do racismo. dezembro de 2012. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/politica/a-educacao-colabora-para-a-perpetuacao-do-racismo/. Acesso em: 18 jun 2021.
MUNANGA, K. Superando o racismo na escola. In: MUNANGA, K. (Org.). Superando o racismo na escola. 2. ed. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005, p. 15-20.
MUNIZ, K. Linguagem e identificação: uma contribuição para o debate sobre ações afirmativas para negros no Brasil. 202 p. Tese (doutorado), Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, SP, 2009.
NASCIMENTO, G. Raça e resistência ao racismo em atividades de língua inglesa no sul da Bahia. Revista X, Curitiba, volume 14, n. 3, 2019, 121-137.
NASCIMENTO, M. B. Orí. In: Beatriz Nascimento, quilombola e intelectual: possibilidades nos dias da destruição. São Paulo: Editora Filhos da África, 2018.
NOGUERA, R. Denegrindo a educação: um ensaio filosófico para uma pedagogia da pluriversalidade. Revista Sul-americana de Filosofica e Educação. Brasília, n.18, mai./out., 2012, p. 62-73.
PENNYCOOK. A. Critical Applied Linguistics: a critical introduction. Mahwah, New Jersey and London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers LEA, 2001.
PENNYCOOK, A. The myth of English as an international language. In: Disinvesting and Reconstituing Languages. MAKONI, S.; PENNYCOOK, A. (Ed.). Multilingual Matters, 2006.
PEREIRA, A. A. O movimento negro brasileiro e a lei nº 10.639/03: da criação aos desafios para a implementação. Revista Contemporâneas, v. 12, n. 23, jan./abr., 2017.
REIS, D. dos S. Re -orientar: Beatriz Nascimento e Mãe Beata de Yemonjá, historiadoras afro-atlânticas. Revista da ABPN, v. 12, n. 34, 2020, p. 841-863.
RIBEIRO, D. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. Companhia das Letras, 1995.
SANTANA, J.; NETO, A. O ensino de língua inglesa e as relações étnico-raciais na perspectiva da interculturalidade e da educação antirracista. Revista Acadêmica da Faculdade Fernão Dias, ISSN 2358-9140, volume 5, n. 18, nov. 2018.
SOUZA, F. Relações étnico-raciais e ensino de literatura. Revista Temas em Educação, João Pessoa, v.25, Número Especial, 2016, p. 96-107.
SKERRET, A. English teacher´s racial literacy knowledge and practice. Race Ethnicity and Education, v. 14, n. 3, p. 313 - 330, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyrights belong to the authors, who allow the Working Papers em Linguística journal to publish their work. Total or partial reproduction requires the Editorial Board's authorization. Names and adresses in this website are exclusively used for the journal's purposes and are not available for other purposes and/or third parties.
![]()
This publication is licensed under Creative Commons - Attribution-NonCommercial - 4.0 International.