Discourses on slang: implications for English classes in Brazil

Autores/as

  • Fabio Henrique Rosa Senefonte UEL (Universidade Estadual de Londrina)

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8420.2014v15n1p71

Resumen

There are primarily two discourses on slang: one is based on the Linguistic Purism View (slang is seen as an ugly, poor and/or dirty vocabulary); and on the other hand, the Socio-historical-cognitive view understands slang as a rich component of language (BARRA, 2007; MATTIELLO, 2005; ZARBALIYEVA, 2012). Taking this into consideration, this qualitative and hermeneutic study aims at investigating which ideology lies in the discourse of two high school English teachers in Brazil. Furthermore, the focus of this study is also on investigating the possible implications of that ideology for the English classes in the Brazilian context. For the aforementioned purposes, the teachers were interviewed and their discourses were analyzed under the Critical Discourse Analysis approach (MACHIN; MAYER, 2012), more specifically based on the Sociocognitive approach (WODAK & MEYER, 2009). Results show that the teachers’ discourses are shaped by both perspectives (Linguistic Purism and Socio-historical-cognitive perspective). As a consequence, the use and the teaching of slang in Brazil are limited because of several reasons, especially concerning its semantic field.

Biografía del autor/a

Fabio Henrique Rosa Senefonte, UEL (Universidade Estadual de Londrina)

É mestre em Estudos da Linguagem (na linha de pesquisa ensino, aprendizagem e formação do professor de língua estrangeira) pela Universidade Estadual de Londrina (UEL) (2014). Possui o título de Especialista em Ensino de Língua Inglesa pela Universidade Estadual do Norte do Paraná- UENP (2011). Pela mesma Universidade, também é licenciado em Letras, com habilitações em língua portuguesa e língua inglesa com suas respectivas literaturas (2010). Tem experiência no ensino de língua inglesa para crianças (Ensino Fundamental I), atuando em escolas municipais de Cornélio Procópio-Pr (2009-2010). Também tem experiência nos segmentos de Ensino Médio e Superior (Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2011-2012), Institutos de Idiomas (2012) e Ensino Fundamental e Médio (Secretaria de Educação do Estado de Santa Catarina-2013). Foi bolsista Fulbright, atuando como professor assistente de língua portuguesa na Howard University (Washington DC-EUA) (2013-2014) e aluno de pós-graduação da mesma Universidade, cursando disciplinas nos departamentos de Comunicação, Ciências Sociais e Educação.

Descargas

Publicado

2014-11-27

Número

Sección

Artigos