The use of text genres in the teaching of the four axes of the Portuguese language
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8420.2020v21n2p259Abstract
This study is aimed at analysing the use of text genres as a teaching instrument of the four axes of the Portuguese Language. For this purpose, the theoretical frame was searched in Bunzen (2007), Dolz and Schneuwly (2004), Marcuschi (2002), among others. The methodological paths followed the administration of a questionnaire with closed and open questions for students from the 1st and 2nd year of high school in a public school in the city of Joinville, state of Santa Catarina. Considering that the work with text genres is stated in the official educational documents, it was questioned, especially, how genres are discussed in Portuguese Language Teaching. The central idea was to investigate whether students recognize the use of textual genres during the teaching of Portuguese or whether this notion of teaching and learning focused on texts in written and oral form is still abstract. Based on this assumption, the results suggest that mother tongue teaching based on text genres has been included in the Portuguese languge teaching, even though its idealizations had occurred a few decades ago.
References
ANTUNES, I. Gramática: uma área de muitos conflitos. In: ANTUNES, I. Muito além da gramática: por um ensino de línguas sem pedras no caminho. São Paulo: Parábola Editorial, 2007, p.19-24.
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. 16. ed. São Paulo: Hucitec, 1929.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso: problemática e definição. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997, p.277-279.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quatro ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/ SEF, 1998.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC, 2018.
BEZERRA, M. A. Ensino de língua portuguesa e contextos teórico-metodológicos. In: DIONISIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. Gêneros textuais e ensino. 2. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002, p.39-50.
BUNZEN, C. Da era da composição à era dos gêneros: o ensino de produção textual no ensino médio. In: BUNZEN, C.; MENDONÇA, M. Português no ensino médio e formação do professor. 2.ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2007, p.139-162.
DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado das Letras, 2004.
LEAL, T. F.; MELO, K. L. R. de. Produção de textos: introdução ao tema. In: LEAL, T. F.; BRANDÃO, A. C. P. Produção de textos na escola: reflexões e práticas no ensino fundamental. Belo Horizonte: Autêntica, 2007, p.11-28.
MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. Gêneros textuais e ensino. 2. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002, p.19-38.
MELO, C. T.V; CAVALCANTE, M.C.B. Oralidade no ensino médio: em busca de uma prática. In: BUNZEN, C.; MENDONÇA, M. (orgs.) Português no ensino médio e formação do professor. 2. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2007, p.181-198.
MENDONÇA, M. Análise linguística: refletindo sobre o que há de especial nos gêneros. In: SANTOS, C. F.; MENDONÇA, M.; CAVALCANTE, M. C.B. Diversidade textual: os gêneros na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2007, p.73-88.
ROJO, R.; JURADO, S. A leitura no ensino médio: o que dizem os documentos oficiais e o que se faz? In: BUNZEN, C.; MENDONÇA, M. Português no ensino médio e formação do professor. 2.ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2007, p.37-56.
SILVA, A. da; MELO, K. L. R. de. Produção de textos: uma atividade social e cognitiva. In: LEAL, T. F.; BRANDÃO, A. C. P. Produção de textos na escola: reflexões e práticas no ensino fundamental. Belo Horizonte: Autêntica, 2007, p.29-44.
TODOROV, T. Os gêneros do discurso. Trad. Elisa Angotti Kossovitch. São Paulo: Martins Fontes, 1980.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyrights belong to the authors, who allow the Working Papers em Linguística journal to publish their work. Total or partial reproduction requires the Editorial Board's authorization. Names and adresses in this website are exclusively used for the journal's purposes and are not available for other purposes and/or third parties.
This publication is licensed under Creative Commons - Attribution-NonCommercial - 4.0 International.