Children and art: meetings to open windows to the aesthetic dimension of the teaching practice
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2022.e83933Keywords:
Early childhood education, Art, Teaching, ChildrenAbstract
This study has as its central theme the articulation between education and art, considering children as producers and proposers of aesthetic and educational experiences, that emerge from their relationships with each other and with teachers in Early Childhood Education. From the presentation and analysis of an experience lived in Preschool, the aim is to reflect on art as an aesthetic dimension that allows us to be touched by the world and touch it too, allowing us to build meaningful and emancipatory educational paths, that look beyond what is visible. The text is based on social studies of childhood and on authors who think about contemporary aesthetic experience and art. It’s concluded that articulating education and art with children is an attitude inserted in a pedagogical, political, ethical and epistemological proposal. It's about "going together", teachers and children, discovering new “windows” to visualize and feel new worlds in preschool, kindergarten and life.
References
MOSQUERA, Vicente Blanco; CIDRÁS, Salvador. Educar a través da arte. Cara a unha escola imaxinada. Pontevedra: Kalandraka, 2019.
BOSI, Alfredo. Fenomenologia do Olhar. In: NOVAES. A. (Org.). O Olhar. São Paulo: Companhia das Letras, 1988. p. 65-87.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, 2009.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
CARVALHO, Rodrigo Saballa de. Crianças, coleções e Arte Contemporânea na pré-escola. In: CUNHA, Susana Rangel Vieira da; CARVALHO, Rodrigo Saballa de. (Orgs.). Arte contemporânea e docência com crianças: inventários educativos. Porto Alegre: Zouk, 2021, p. 43 - 64.
CORSARO, Willian. Sociologia da infância. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.
CUNHA, Susana Rangel Vieira da. A importância das artes na infância. In: CUNHA, Susana Rangel Vieira da (Org.). As artes no universo infantil. Porto Alegre: Mediação, 2017. p. 15-53.
DERDIK, Edith. Formas de pensar o desenho. Porto Alegre: Zouk, 2010.
DERDIK, Edith. Formas de pensar o desenho. São Paulo: Panda Educação, 2020.
DEWEY, John. Arte como Experiência. Tradução de Vera Ribeiro. São Paulo: Martins
Fontes, 2010.
DUARTE JÚNIOR, João Francisco. O sentido dos sentidos: a educação do sensível. 2000. 234 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.
GALLO, Sílvio. Educação infantil: do dispositivo pedagógico ao “ir junto” com as crianças. In: ABRAMOWICZ, Anete; TEBET, Gabriela (Orgs.). Infância e Pós-Estruturalismo. São Carlos: Pedro e João Editores, 2019.
GREIMAS, Algirdas Julien. Da Imperfeição. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017.
HORN, Maria da Graça Souza. Brincar e Interagir nos Espaços da Escola
Infantil. Porto Alegre: Penso, 2017.
JANELAS da Alma. Direção: João Jardim e Walter Carvalho. 2001. You tube. 14 de março de 2014. Duração: 73 min. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=_I9l7upG0DI Acesso em: 08 ago. 2021.
MAGRITTE, René. A condição Humana (1933). Artes e Artistas, n.p., 26 de maio de 2020. Disponível em: https://arteeartistas.com.br/a-condicao-humana-rene-magritte/. Acesso em: 07 ago. 2021.
MATISSE, Henri. Paisagem vista de uma janela (1913). Anu art collection, n.p., s.d. Disponível em: https://anu.co.za/HenriMatisse/index.html. Acesso em: 07 ago. 2021.
MERLEAU-PONTY, Maurice. O olho e o espírito. Tradução de Paulo Neves e Maria Ermantina Gomes. São Paulo: Cosac & Naif, 2004.
PONTES, Gilvania Maurício Dias de. Arte na educação da infância: saberes e práticas da dimensão estética. 2013. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Conhecer a infância: os desenhos das crianças como produções simbólicas. In: MARTINS FILHO, Altino José; PRADO, Patrícia Dias (Orgs.). Das pesquisas com crianças à complexidade da infância. Campinas - SP: Autores Associados, 2011.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Visibilidade social e estudo da infância. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; VASCONCELOS, V. M. R. de. (Orgs.) Infância (In)visível. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2007. p. 25-49.
SARMENTO, Manuel Jacinto; PINTO, Manuel. As crianças contextos e identidades. Braga: Centro de Estudos da Criança, 1997.
STRECK, Danilo R. (Org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.