Care Crisis: pandemic repercussions on the social situation of families and babies and children experiences in Bahia – Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2022.e86181Keywords:
Childhood, Early Childhood Education, Pandemic, COVID-19, CareAbstract
This article analyzes the repercussion of the COVID-19 pandemic in the living conditions of families with babies and children of Early Childhood Education in Bahian territories. The study carried through the analysis of actions and mobilizations within the scope of the Early Childhood Education policy, children's narratives, questionnaires and interviews with families, covers dimensions that make it possible to think about changes in family conditions and their impacts on children's experiences: the socioeconomic situation, the configuration of home care routines and practices and the nature of the activities carried out with the children. We conclude that the pandemic represents a crisis in the care of children. This crisis is a risk to human cultural development in the face of fragmented policies between the areas of education, social, cultural, legal and health care.
References
ANPED. ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO. Educação a distância na educação infantil, não! Disponível em: https://www.anped.org.br/news/manifesto-anped-educacao-distancia-na-educacao-infantil-nao Acesso em: 20 de mai. de 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.
BOFF, Leonardo. Saber cuidar: ética do humano – compaixão pela terra. 20 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
CAMPOS, Maria Malta; ROSEMBERG, Fúlvia; FERREIRA, Isabel Morsoletto. Creches e Pré-escolas no Brasil. São Paulo, Cortez, 1992.
COUTINHO, Angela Scalabrin; CÔCO, Valdete. Educação a distância na Educação Infantil, não! Educação e cuidado com as crianças, suas famílias e profissionais docentes, sim! Disponível em: https://www.anped.org.br/sites/default/files/images/educacao.pdf Acesso em: 20 de mai. de 2022.
COUTO, Mia. Murar o medo. Revista Brasileira de Psicanálise, volume 47, n. 1, 29-31, 2013.
CRUZ, Silvia; MARTINS, Cristiane; CRUZ, Rozimeire. A Educação Infantil e demandas postas pela pandemia: intersetorialidade, identidade e condições para o retorno às atividades presenciais. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 23, n. Especial, p. 147-174, jan./jan., 2021.
DIESSE. Departamento Intersindical de Estatística e Estudos Socioeconômicos. Sistema de consulta dos resultados da pesquisa da Cesta Básica Nacional, 2020.
FÓRUM BRASILEIRO DE SAÚDE PÚBLICA. Violência doméstica durante a pandemia de Covid-19-Ed.2. São Paulo: Fórum Brasileiro de Segurança Pública [Internet]. São Paulo: FBPS, 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GALEANO, Eduardo. De pernas pro ar: a escola do mundo ao avesso. Porto Alegre: L & PM, 2013.
GOMES, Nilma Lino. Raça e Educação Infantil: à procura de justiça. Revista e-Curriculum [online]. São Paulo, v.17, n.3, 1015-1044, 2019.
HOOKS, Bell. Tudo sobre o amor e outras perspectivas. Tradução: Stephanie Borges. São Paulo: Elefante, 2020.
MACEDO, Elina Elias de. Desigualdade e Pandemia nas vidas das brasileirinhas e dos brasileirinhos. Zero-a-Seis. Florianópolis, v. 22, n. Especial, 2020.
PIRES, Flavia. JARDIM, George. Geração Bolsa Família Escolarização, trabalho infantil e consumo na casa sertaneja (Catingueira/PB). Revista Brasileira de Ciências Sociais. vol. 29 N° 85, 2014.
RIBEIRO-SILVA, Rita de Cássia. PEREIRA, Marcos. CAMPELLO, Tereza. ARAGÃO, Érica. GUIMARÃES, Jany Mare. FERREIRA, Andréa. BARRETO, Maurício. SANTOS, Sandra Maria. Implicações da pandemia COVID-19 para a segurança alimentar e nutricional no Brasil. Ciência e Saúde coletiva [online], v. 25, n. 9, 3421-3430, 2020.
ROSEMBERG, Fulvia. Educação Infantil, raça, classe e gênero. Cadernos de Pesquisa, n. 96, São Paulo, 1996.
RUIZ, Castor. Algoritmização da vida: a nova governamentalização das condutas. Caderno IHU Ideias, ano 19, nº 314, v. 19. São Leopoldo, RS: Instituto Humanitas UNISINO, 2021.
SARMENTO, Manuel Jacinto; PINTO, Manuel. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; CERISARA, Ana Beatriz. Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto, Portugal: Edições ASA, 2004.
SILVA, Isabel de Oliveira. Profissionais de creche no coração da cidade: a luta pelo reconhecimento profissional em Belo Horizonte. 297f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2004.
SILVA, Elenice de Brito Teixeira. Do sentido filosófico à significação pedagógica do cuidado. Revista Contemporânea de Educação, v. 12, n. 25, 469-485, 2017.
SILVA, Elenice de Brito Teixeira. Atos de criação: as origens culturais da brincadeira dos bebês. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2021.
TEIXEIRA, Adriana Moreira Pimentel. SILVA, Elenice de Brito Teixeira. PEREIRA, Eugênia da Silva. AMORIM, Gisele. PRADO, Jany Rodrigues. AMORIM, Juliane dos Santos. RIBEIRO, Larissa Monique. CASTRO, Susane Martins. Infâncias e Educação Infantil durante a Pandemia: Diálogos de pesquisa. Caetité-BA: ObEI, UNEB, 2021.
TEIXEIRA, Adriana Moreira Pimentel. SILVA, Elenice de Brito Teixeira. PEREIRA, Eugênia da Silva. AMORIM, Gisele. PRADO, Jany Rodrigues. AMORIM, Juliane dos Santos. RIBEIRO, Larissa Monique. CASTRO, Susane Martins. Proposições para a educação infantil durante (e após) a pandemia: por uma proposta pedagógica que respeite os direitos dos bebês e crianças. Caetité-BA: ObEI, UNEB, 2020.
UNICEF. Ibope Inteligência. Impactos primários e secundários da COVID-19 em Crianças e Adolescentes. Brasil, 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.