Deflagrate the zero: observer and language in Inserções em Circuitos Ideológicos

Authors

  • Victor Hermann Mendes Pena Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/2176-8552.2017n24p112

Abstract

The present paper discuss the artwork Inserções em Circuitos Ideológicos, by Cildo Meireles, from the point of view of the creative act, with emphasis in the importance of the spectator; and language, focusing the theory of myth, by Roland Barthes. By utilizing this framework, a detailed analysis of the work is made, discussing the differences between Projeto Coca-Cola and Projeto Cédula regarding the role of spectator; the notion of ‘circuit’; and ways of overcoming ideological alienation.

Author Biography

Victor Hermann Mendes Pena, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Artes Visuais pela Universidade Federal de Minas Gerais (2010) e mestrado em Artes pela Universidade Federal de Minas Gerais (2014). Atualmente é doutorando em Letras pela Universidade Federal de Minas Gerais (2016).

Published

2017-12-08

Issue

Section

Artigos