In the century's stage: contemporary variations of “the great theater of the world” in Alexei Bueno's poetry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2176-8552.2018n25p84

Abstract

Curtius's work, on the section regarding the classical and lifetime metaphors in literature, addresses a topic to “the great theater of the world”. To the german philologist, “the origin of the world representation as a theater in which men, moved by God, play their roles” is found on Plato’s late dialogues, Laws and Philebus. According to the author, the “comparison of men to actors, becomes a common-place” which joins the latin literature (Horace and Seneca) and christian works (Paul, Clement of Alexandria, and St. Augustine). Medieval writers (Boethius, John of Salisbury) continue to produce the topos which extends to the modernity with Ronsard, Shakespeare, Calderón, Cervantes, among others. This article tracks other examples of this common-place, but it focuses on the following works of the Rio de Janeiro-based poet Alexei Bueno: A via estreita (1993), A juventude dos deuses (1996) and Entusiasmo (1997). This trilogy presents conceptions of this classical topos, yet modulated from hyper-real or virtual circumstances, according to Jean Baudrillard’s sense. Therefore, it is proposed an interpretation of the theatrical metaphor variations on Bueno’s work based on the referred concepts as ways of reality weakening and world authentic experience dulling.

Author Biography

Rafael Campos Quevedo, Universidade Federal do Maranhão

Professor do Departamento de Letras da UFMA e do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFMA.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Tradução de Vinicius N. Honesko. Chapecó: Argos, 2009.

BAYLLI em ligne. Dictionnaire grec-français. Disponível em: http://www.tabularium.be/bailly/

BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e simulação. Tradução de Maria João da Costa Pereira. Lisboa: Relógio d’água, 1991.

BRANDÃO, Junito. Mitologia grega. v. II. Petrópolis: Vozes, 1987.

BUENO, Alexei. A juventude dos deuses. Rio de Janeiro: Topobooks,1996.

BUENO, Alexei. Entusiasmo. Rio de Janeiro: Topobooks,1997.

BUENO, Alexei. Os resistentes. Rio de Janeiro: Topobooks,2001.

BUENO, Alexei. A via estreita. In: Poesia reunida. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2003.

BUENO, Alexei. Em sonho. In: Poesia reunida. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2003.

SAAVEDRA, Miguel de Cervantes. Dom Quixote de la Mancha. Tradução de Viscondes de Castilho e Azevedo. São Paulo: Nova Cultural, 2003.

CURTIUS, Ernst Robert. Literatura europeia e Idade Média latina. Tradução de Teodoro Cabral. São Paulo: EdUSP, 2013.

ENZENSBERGER, Hans Magnus. A massa folhada do tempo. Meditações sobre o anacronismo. Ziguezague. Ensaios. Tradução de Marcos José da Cunha. Rio de Janeiro: Imago, 2003.

ERASMO DE ROTTERDAM. Elogio da loucura. Tradução de Paulo M. Oliveira. São Paulo: Abril Cultural, 1984.

KHAYYÁM, Omar. Rubáiyát. São Paulo: Martin Claret, 2005.

NIETZSCHE, Friedrich. Assim falou Zaratustra. Um livro para todos e para ninguém. Tradução de Pietro Nasseti. São Paulo: Martin Claret, 1999.

PALADAS DE ALEXANDRIA. Epigramas. Seleção, tradução e notas de José Paulo Paes. São Paulo: Nova Alexandria, 2001.

PIRANDELLO, Luigi. O falecido Pascal; Seis personagens à procura de um autor. Tradução de Brutus Pedreira. São Paulo: Abril Cultural, 1981.

SARTRE, Jean-Paul. O Existencialismo é um Humanismo. Tradução de Rita Correia Guedes. In: Coleção Os Pensadores, 3. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1987.

SARTRE, Jean-Paul. As Palavras. Tradução de J. Guinsburg. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2000.

SARTRE, Jean-Paul. O Ser e o Nada. Tradução de Paulo Perdigão. Petrópolis: Editora Vozes, 1997.

SHAKESPEARE, William. Como gostais. In: Teatro completo. Comédias. Tradução de Carlos Alberto Nunes. Rio de Janeiro: Agir, 2008.

TAVARES, Zulmira Ribeiro. Vesuvio. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

“Theatrum Mundi”. In: Wikipedia. Disponível em: https://en.wikipedia.org/wiki/Theatrum_Mundi Acesso em: 01/08/2018

VILLAÇA, Alcides. Ondas curtas. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

Published

2018-06-29