From utopia to dystopia: influence on cultural and historical aspects

Authors

  • Cláudio Marcos Veloso Júnior UEL

DOI:

https://doi.org/10.5007/2176-8552.2018n26p25

Abstract

Since the publication of Utopia, by Thomas More’s Utopia, the term utopia has been used to denote the representation of a perfect place, without conflicts and egalitarian. From this, utopia became thematic present in several literary works, mainly in the period of the Renaissance. Centuries after the publication of Thomas More’s work, the thematic dystopia appears in the literature. Dystopia is antagonistic to utopia. While utopia seeks to portray a perfect place, dystopia reproduces a society in chaos, unequal. These two themes appear in the literature due to cultural and sociohistorical influences. In this sense, this article aims to survey cultural and socio-historical aspects that influenced the emergence of these themes in literature.

Keywords: Utopia; Dystopia; Mimesis

Author Biography

Cláudio Marcos Veloso Júnior, UEL

Mestre em Letras pela Universidade Estadual do Paraná

References

ARENDT, Hannah. Origem do totalitarismo: antissemitismo, imperialismo, totalitarismo. Trad. Roberto Raposo. São Paulo: Companhia de Bolso, 2013.

AUERBACH, Erich. Mimesis: a representação da realidade na literatura. 6ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2013.

BACZKO, Bronislaw. Utopia. Enciclopédia Einaudi. Vol. 5. Lisboa: IN-CM, 1989. p.67-101

BENJAMIN, Walter. Imagens do Pensamento. In: ____. Obras escolhidas II: Rua de mão única. São Paulo: Brasiliense, 2000.

BUCK-MORS, Susan. Estética e Anestética: o ‘Ensaio sobre a obra de arte’ de Walter Benjamin reconsiderado. In: Travessia. N.33. Ilha de Santa Catarina: UFSC, 1996. p.11-41.

CAMÕES, Luís Vaz. Os Lusíadas. 2ª ed. São Paulo: Martin Claret, 2009.

Enciclopédia Barsa. 10 ed. V. 13. Rio de Janeiro: Encyclipaedia Britannica Editores, 1973.

GOMES, Eugênio. Botelho de Oliveira, Nuno Marques Pereira. IN: COUTINHO, Afrânio. A Literatura no Brasil. 2ª ed. Rio de Janeiro: Editoral Sul Americas. 1968. p.255-283.

HAUSER, Arnold. História social da arte e da literatura. Trad. Álvaro Cabral. 1 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

HOBSBAWM, Eric. Era dos extremos: o breve século XX 1914-1991. Trad. Marcos Santarrita. 2ª Ed. São Paulo: Companhia das letras, 1996.

HUXLEY, Aldous. Admirável Mundo Novo. Trad. Lino Vallandro e Vidal Serrano. 2 ed. São Paulo: Globo, 2009.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia Alemã. São Paulo: Martins Fontes, 1998. Disponível em: http://www.usp.br/cje/anexos/pierre/aideologiaalema_karlmarx_e_engels.pdf. Acesso em 13 de outubro de 2014.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto Comunista. Fonte Digital: 1999. Disponível em: http://www.ebooksbrasil.org/adobeebook/manifestocomunista.pdf. Acesso em 13 de outubro de 2014.

MOISÉS, M. Dicionário de termos literários. 12. ed. São Paulo: Cultrix, 2004.

MORE, T. A utopia. Trad. Maria Isabel Gonçalves Tomás. 2. ed. São Paulo: Martin Claret, 2010.

ORWELL, George. 1984. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

ORWELL, George. A revolução dos bichos. São Paulo: Companhia da Letras, 2007.

SWIFT, Jonathan. Viagens de Gulliver. Trad. Octavio Mendes Cajado. São Paulo: Publifolha, 1998.

TOLSTOY, Nikolai. A guerra secreta de Stálin. Trad. Aulyde Rodrigues. São Paulo: Círculo no livro, 1981.

Published

2020-09-25

Issue

Section

Artigos