This is an outdated version published on 2020-09-25. Read the most recent version.

Readings around silence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2176-8552.2018n26p42

Abstract

 

Some of the pieces by Belgium poet and artist Marcel Broodthaers (1924-1976) are presented in this article as a way to raise thoughts on the intersection between literary and artistic practices, having as its main pilar readings surrounding silence. Attempting a new relation between poetry, arts and media, Broodhtaers creates pieces highlighting the graphic interests of the poet as he obliterates words. This destabilization of the power of words brought to Broodthaers’s works an emphasis on the image through in a writing space. In Un coup de de?s and Pense-Be?te, for example, Broodthaers works mainly over existing pieces, distorting the idea of originality, and most importantly, exploring the vulnerability of words and meaning. By covering words and plastering books, Broodthaers calls attention to the substract, definied by American poet and critic Craig Dworkin, in No Medium, as what is left to be read. This way, between the said and non-said, word and image, Broodthaers arouses a new look at the role of literature, arts and media.

Keywords: Broodthaers; silence; substract

Author Biography

Deborah Walter Walter de Moura Castro, Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL- MG)

Professora de Língua e Literatura Inglesa, poeta e artista, é autora de dois livros de poemas "Meias palavras são razão do forte vento" e "Só posso ir embora depois que jogar minhas palavras no poço". Possui graduação em Letras pela Universidade Federal de Minas Gerais (2003), é mestre em Literatura de Expressão Inglesa (UFMG/ 2007) e doutora em Teoria da Literatura e Literatura Comparada (UFMG/ 2016). Tem como principais interesses os estudos das relações entre palavra e imagem, novas poéticas e poéticas do silêncio, e atualmente tem atuado em áreas relacionadas à literatura e saúde. 

References

BROODTHAERS, Marcel. Convite para exposição. In: KERN, Keila. Marcel Broodthaers Museu de Arte Moderna Departamento das águias Agora em Português. Tese (doutorado). Escola de comunicação e artes – USP, São Paulo, 2014. p. 284

BROODTHAERS, Marcel. “Ten thousand francs reward”(1974). In: BUCHLOCH, Benjamin H. D. (Ed.). Marcel Broodthaers: Writings, interviews, photographs. Boston: MIT, 1988. P.39-48.

BUCHLOH, Benjamin. “Open letters, industrial poems”. In: BUCHLOCH, Benjamin H. D. (Ed.). Marcel Broodthaers: Writings, interviews, photographs. Boston: MIT, 1988. p. 67-100.

COMPAGNON, Antoine. O trabalho da citação. Trad. Cleonice P. B. Mourão. Belo Horizonte: UFMG, 1996.

DUARTE, Pedro. “O silêncio que resta”. In: NOVAES, Adauto (Org.) Mutações: O silêncio e a prosa do mundo. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2014. p.131-150

DWORKIN, Craig Douglas. No medium. Cambridge: MIT: 2015,

DWORKIN, Craig Douglas. Reading the illegible: avant-garde and modernism studies. U. da California: Berkeley, 2003.

GUIMARÃES, Julio Castañon. “Alguns lances de escrita”. In: SÜSSEKIND, Flora e GUIMARÃES, Julio Castañon (org.). Sobre Augusto de Campos. Rio de Janiero: 7 Letras: Fundação Casa Rui Barbosa, 2004.

KAMPS, Toby; SAID, Steven (Org.). Silence. Houston: The Menil Collection, 2012.

KAMPS, Toby. “(…)”. In: KAMPS, Toby; SAID, Steven (Org.) Silence. The Menil Collection. New Haven, Yale University Press: 2012. p.63-82

KERN, Keila. Marcel Broodthaers Museu de Arte Moderna Departamento das águias Agora em Português. Tese (doutorado). Escola de comunicação e artes – USP, São Paulo, 2014.

KRAUSS, Rosalind. “A voyage on the north sea”: art in the age of the post-medium condition. Nova York: Thames & Hudson, 1999.

MOURE, Gloria. “L’espace de l’écriture”. In: MOURE, Gloria (Ed.). Marcel Broodhtaers: Collected Writings. Barcelona: Edciones Polígrafa, 2012. p. 13-20

PELZER, Birgit. “On the proper use of masks: the writings of Marcel Broodthaers, poet”. In: MOURE, Gloria (Ed.). Marcel Broodhtaers: Collected Writings. Barcelona: Edciones Polígrafa, 2012. p. 22-35

PERLOFF, Marjorie. O gênio não original: poesia por outros meios no novo século. Tradução de Adriano Scandolara. Belo Horizonte: UFMG, 2013.

SCHWARZ, Dieter. “Look! Books in plaster!” In: BUCHLOCH, Benjamin H. D. (Ed.). Marcel Broodthaers: Writings, interviews, photographs. Boston: MIT, 1988. p. 57-66.

SPRICIGO, Vinícius. Abertura do Seminário “Marcel 30”, 27a Bienal de São Paulo. Forum Permanente. São Paulo: 2006. Disponível em: <http://www.forumpermanente.org/administ/bienal-marcel/marcel30doc/marcel30-abertura> Acesso em: 01/08/2015.

STEINER, George. Linguagem e Silêncio: ensaios sobre a crise da palavra. Trad. Gilda Stuart e Felipe Rajabally. São Paulo: Companhia das letras, 1988.

WOLFF, Francis. “O silêncio é ausência de quê?” In: NOVAES, Adauto (Org.) Mutações: O silêncio e a prosa do mundo. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2014. p.31-51

ZWIRNER, Dorothea. “Marcel Broodthaers: correspondências além do silêncio”. In: LAGNADO, Lisette (curadora). 27ª. Bienal de São Paulo: conferências. Rio de Janeiro: Cobogó, 2008. p. 75-88

Published

2020-09-25

Versions

Issue

Section

Artigos