Balance of voice and other voices: Augusto de Campos among singers and songs
DOI:
https://doi.org/10.5007/2176-8552.2022.e91021Keywords:
Augusto de Campos, Poetry, Music Criticism, Song, Lupicinio Rodrigues, Elis ReginaAbstract
The interest in music is constant throughout the poetic and essayistic work of Augusto de Campos. We will see, here, how the poet’s reflection on the form of the song and especially on the presence of the voice in it was decisive for the “verbivocovisual” reconfiguration of the poem proposed by the concretist poets and for a more complex understanding of the conceptions of time and history underlying the theory of concrete poetry.
References
AGRA, Lúcio. Décio Pignatari. São Paulo: EDUC, 2017.
BRITO, Brasil Rocha. “Bossa Nova”. In: CAMPOS, Augusto. Balanço da Bossa e Outras Bossas, 2.ª ed. rev. e amp., São Paulo, Perspectiva, 1974.
CAMPOS, Augusto de. “Da Jovem Guarda a João Gilberto” [1966]. In: Balanço da bossa e outras bossas, 2ª ed. rev. e amp. São Paulo: Perspectiva, 1974.
CAMPOS, Augusto de. “Entrevista de Augusto de Campos a J. Jota de Moraes. Sobre Música de Invenção” [1999]. In: Música de Invenção 2. São Paulo: Perspectiva, 2016.
CAMPOS, Augusto de. “Lupicínio Esquecido” [1967]. In: Balanço da bossa e outras bossas, 2ª ed. rev. e amp. São Paulo: Perspectiva, 1974.
CAMPOS, Augusto de. Balanço da bossa e outras bossas, 2ª ed. rev. e amp. São Paulo: Perspectiva, 1974.
CAMPOS, Augusto de. Balanço da bossa: antologia crítica da moderna música popular brasileira. São Paulo: Perspectiva, 1968.
CAMPOS, Augusto de. Música de Invenção 2. São Paulo: Perspectiva, 2016.
CAMPOS, Augusto de. Não. São Paulo: edição do autor, 1990.
CAMPOS, Augusto de. Não: Poemas. São Paulo: Perspectiva, 2003.
CAMPOS, Augusto de. Poesia da Recusa. São Paulo: Perspectiva, 2006.
CAMPOS, Augusto de. Rimbaud livre. São Paulo: Perspectiva, 1992.
CAMPOS, Augusto de. Viva vaia. Poesia 1949-1979, 3ª ed. rev. e aum. Cotia: Ateliê, 2001.
CAMPOS, Augusto de; PIGNATARI, Décio; CAMPOS, Haroldo de. “plano-piloto para poesia concreta” [1958]. In: Teoria da poesia concreta. Textos críticos e manifestos 1950-1960 [1965]. São Paulo: Brasiliense, 1987.
CAMPOS, Augusto de; PIGNATARI, Décio; CAMPOS, Haroldo de. “plano-piloto para poesia concreta” [1958]. In: Teoria da poesia concreta. Textos críticos e manifestos 1950-1960 [1965]. São Paulo: Brasiliense, 1987.
CAMPOS, Haroldo de. “Obra de Arte Aberta” [1955]. In: Teoria da Poesia Concreta. Textos Críticos e Manifestos 1950-1960 [1965]. São Paulo: Brasiliense, 1987.
CAMPOS, Haroldo de. “Poesia e Modernidade: Da Morte da Arte à Constelação. Poema Pós-Utópico” [1984]. In: O Arco-Íris Branco. Ensaios de Literatura e Cultura. Rio de Janeiro: Imago, 1997.
ELIADE, Mircea. O xamanismo e as técnicas arcaicas do êxtase (1953), trad. Beatriz Perrone-Moisés e Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
NAVES, Santuza Cambraia. "Balanço da bossa: Augusto de Campos e a crítica de música popular". In: SÜSSEKIND, Flora; GUIMARÃES, Júlio Castañon (org.). Sobre Augusto de Campos. Rio de Janeiro: 7Letras e Edições Casa de Rui Barbosa, 2004.
VELOSO, Caetano. Verdade tropical. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os artigos e demais trabalhos publicados na outra travessia passam a ser propriedade da revista. Uma nova publicação do mesmo texto, de iniciativa de seu autor ou de terceiros, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, citando-se a edição e data dessa publicação.
Esta obra foi licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
