Competencies management: how the employees notice this management’s model?

Authors

  • Lydia Maria Pinto Brito Universidade Potiguar - RN
  • Maria da Graça de Oliveira Carlos FIC - Fortaleza - CE
  • Fernando Antonio de Moura Avelino PUC - SP

DOI:

https://doi.org/10.5007/%25x

Abstract

The study analyses the policies that guide the conception of the Competencies Management model, adopted in a big service dealer company in Fortaleza, from the employees’ perception. The research analyses also the company’s employees’ profile, the level of satisfaction with the performance’s analyses created by the new model, and the existence of the connection between this profile’s elements and the perception. It was done a descriptive and quantitative analyses, according to Brito’s model (2005), in a universe of 1.319 employees, in may, 2005, consulted by a survey, with 683 respondents. The results revealed the basis’ preference for the Traditional Management model and also that the perception declared by the employees makes evident an opening to the new Politics of People Management signalized in the new PCCS, that means availability of each worker, individually, to develop competencies and to add value to the company’s Mission, Business, Future Vision and Strategies. However, the adhesion appears associated to the consideration of Time of Service and to mechanisms of value increase and real and predictable career progression that can give security to the worker.

Author Biographies

Lydia Maria Pinto Brito, Universidade Potiguar - RN

Possui graduação em Serviço Social pela Universidade Estadual do Ceará (1974), mestrado em Sociologia (1998) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2004). Atualmente é professor titular do Curso de Mestrado em Administração da Universidade Potiguar-RN. Tem experiência na área de Gestão de Pessoas, atuando principalmente nos seguintes temas: gestão por competência, gestão do conhecimento, organizações de aprendizagem, comportamento organizacional (cultura e clima), gestão estratégica de pessoas, relações de trabalho e responsabilidade social. É professora de cursos de Pós-graduação - Especialização da UFC/Cetrede/FIEC, UECE, UNIFOR, dentre outras. Presta consultoria a várias empresas e entidades de classe. Autora dos livros:Educação, Competências e Desempenho - chaves humanas para a auto-sustentabilidade ornanizacional (2004) ; e Gestão de Competências, Gestão do Conhecimento e Organizações de Aprendizagem - instrumentos de apropriação pelo capital do saber do trabalhador (2005) e Práticas de Pesquisas em Gestão de Pessoas(2007).

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Maria da Graça de Oliveira Carlos, FIC - Fortaleza - CE

possui graduação em LICENCIATURA EM MÚSICA pela Universidade Estadual do Ceará (1989), graduação em CIÊNCIAS CONTÁBEIS pela Universidade Federal do Ceará (1976), MBA em Administração pelo IBMEC/MG (1999),especialização em Controladoria e Finanças pela UNIGRANRIO (2001), mestrado em Administração de Empresas pela Universidade de Fortaleza (2004). Atualmente é professor assistente da Faculdade Integrada do Ceará. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em CONTROLADORIA E FINANÇAS, PROSPECTIVA ESTRATÉGICA atuando principalmente nos seguintes temas: cenários estratégicos, modelos de gestão, práticas empresariais, gestão ambiental, complexidade e mudança.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Fernando Antonio de Moura Avelino, PUC - SP

Especialista pela FGV.

Published

2007-05-12

How to Cite

Brito, L. M. P., Carlos, M. da G. de O., & Avelino, F. A. de M. (2007). Competencies management: how the employees notice this management’s model?. Revista De Ciências Da Administração, 9(18), 56–79. https://doi.org/10.5007/%x

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