The relationship between intangibility, perceived risk and knowledge.

Authors

  • Vinicius Sittoni Brasil PUC - Porto Alegre - RS
  • Claudio Hoffmann Sampaio PUC - Porto Alegre - RS
  • Marcelo Gattermann Perin PUC - Porto Alegre - RS

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8069.2008v10n21p31

Abstract

The importance of the study on perceived risk is enhanced when the behavior of the consumer of services is approached, in particular through the intangibility characteristic Over the last decades, intangibility has been pointed out as a key aspect in the distinction and demarcation of goods and services. Recently, there have been strong indications that the range of the tangible-intangible gap as a classifier of goods and services has been decreasing significantly. Furthermore, intangibility has been treated, especially after the work by Laroche, Bergeron and Goutaland (2001; 2003), as a construct made up of multiple dimensions, with different implications on perceived risk and moderated by knowledge. In this sense, the present study evaluated the relation between intangibility dimensions and perceived risk, and the moderating impact of knowledge on this relation. The results point out that mental intangibility emerges as central determinant for the intangibility level of a product, having a significant impact on the risk perceived by the consumer. In the analysis of the moderating role of knowledge in the intangibility-perceived risk relation, it became evident that for consumers with a higher knowledge level intangibility yields lower effects on risk.

Author Biographies

Vinicius Sittoni Brasil, PUC - Porto Alegre - RS

Doutor em Administração, com ênfase em Marketing, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2005), Mestre em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1994) e Graduado em Administração de Empresas pela Universidade da Região da Campanha (1989). Atualmente é Coordenador do Programa de Pós-graduação em Administração da PUCRS (PPGAd/FACE/PUCRS) e professor Titular TI-40 na Faculdade de Administração, Contabilidade e Economia (FACE/PUCRS), em cursos de Graduação e Pós-graduação. Coordena o GEC - Grupo de Estudos do Consumidor, vinculado ao Mestrado em Administração e Negócios (MAN/PPGAd/PUCRS). Atuação acadêmica voltada para as áreas de comportamento do consumidor, marketing de serviços e pesquisa de marketing.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Claudio Hoffmann Sampaio, PUC - Porto Alegre - RS

Doutor em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000). Possui mestrado em Administração pela UFRGS (1993) e graduação em Administração de Empresas e em Administração Pública pela UFRGS (1985). Atualmente é professor adjunto TI 40 da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, atuando no Mestrado em Administração e Negócios (MAN) do Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGAd). Entre os temas mais abordados nas principais publicações nacionais e internacionais estão: comportamento do consumidor, inovação, orientação para o mercado, lealdade, performance empresarial. Autor de diversos artigos e livros nas áreas de marketing e de estratégia, bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq, consultor ad hoc de agências de fomento, revisor dos principais congressos e revistas de administração.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Marcelo Gattermann Perin, PUC - Porto Alegre - RS

Possui graduação em Ciências da Computação pela UFSC (1985), graduação em Administração de Empresas pela Fundação Armando Álvares Penteado (1988), mestrado em Ciências da Computação pela UFRGS (1992), especialização em Marketing pela UFRGS (1995) e doutorado em Administração pela UFRGS (2002). Atualmente é professor titular da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul / Mestrado em Administração e Negócios (MAN - PUCRS).

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Published

2008-01-01

How to Cite

Brasil, V. S., Sampaio, C. H., & Perin, M. G. (2008). The relationship between intangibility, perceived risk and knowledge. Journal of Administration Science, 10(21), 31–53. https://doi.org/10.5007/2175-8069.2008v10n21p31

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