Mapping of social business and similar organizations in Brasil

Authors

  • Caio Sousa Silva Centro universitário FEI
  • Edson Sadao Iizuka Centro Universitário FEI

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8077.2018V20n52p123

Abstract

This study aimed to develop a mapping of social business in Brazil, in order to create a database and then analyze the companies found. It is an exploratory research, in which we identified the actors of this field that contribute to social improvement. After a systematic survey, we found 200 social business spread across Brazil and 23 accelerators/investors. Results indicate that these companies are at an early stage of business and  92% have no restrictions for the distribution of profits. Regarding the business models, there were: 6 Cooperative Companies (3%); 13 ‘Base of the Pyramid’ Companies (6.5%); 17 Inclusive Business (8.5%); 3 ‘Model B Corp’ Companies (1.5%); and 161 Social Business (80.5%). Academic literature indicates the need to include more cases and concrete examples of social business in future research. Therefore, an empirical database will help the development of new articles and dissertations on the subject.

Author Biographies

Caio Sousa Silva, Centro universitário FEI

Caio Sousa é Mestrando e Graduado pelo Centro Universitário da FEI no curso de Administração de Empresas. Foi Diretor Presidente na Empresa FEI Júnior SP, empresa de consultoria empresarial no qual é o fundador. Está se especializando na área do empreendedorismo. Foi Pesquisador de Iniciação Científica nos temas: Estudo Bibliométrico da Produção Científica sobre Empreendedorismo nos Periódicos de Alto Impacto no Brasil (2014), "Negócios Sociais no Brasil" (2015) e "A contribuição da compra de inovações pelas Forças Armadas do Brasil" (2016), e "Metodologias Ativas de Ensino em Administração: Pesquisa sobre Aprendizagem baseada em problemas (PBL) "(2017).

Edson Sadao Iizuka, Centro Universitário FEI

Edson Sadao Iizuka é Graduado (1996), Mestre (2003) e Doutor (2008) em Administração Pública e Governo pela EAESP-FGV. Especialista em Liderança para o Terceiro Setor (1999) e ex-trainee GIFE (programa que foi apoiado pela Fundação Kellogg - 1998/1999). É vice-presidente da ANGRAD (Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração) eleito para o biênio 2016-2017. É docente no curso de Graduação em Administração do Centro Universitário FEI (desde 2013) e pertence ao corpo docente permanente do Programa de Mestrado e Doutorado em Administração do Centro Universitário FEI (desde 2013). Tem como principais temáticas de pesquisa: Gestão Social; Inovação na Gestão Pública Local; Ensino e Aprendizagem em Administração, Negócios Sociais e Empreendedorismo (ênfase no Empreendedorismo Social).

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Published

2018-12-22

How to Cite

Silva, C. S., & Iizuka, E. S. (2018). Mapping of social business and similar organizations in Brasil. Journal of Administration Science, 20(52), 123–137. https://doi.org/10.5007/2175-8077.2018V20n52p123

Issue

Section

Articles