Theoretical Saturation in Qualitative Research: Report of an Experience of Application under study in the Administration Field

Authors

  • junia maria zandonade falqueto Universidade de Brasilia
  • Valmir Emil Hoffmann Universidade de Brasília
  • Josivania Silva Farias Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8077.2018V20n52p40

Abstract

The transparency and clarity of research reports, emphasizing the data collection stage, are considered important parameters for evaluating the scientific rigor in qualitative studies. For this reason, the more explicit the collection and analysis procedures, the more quality can be measured in the study. A theoretical saturation guide used in data analysis can contribute to this purpose. This study aimed to report an experience of using the technique of theoretical saturation in the field of applied social sciences, describing the steps and highlighting the challenges faced. We discussed and problematized the following topics: categories of analysis, research script, criteria for sample organization, saturation point, registration and final verification of the theoretical saturation. We expected, from the results achieved, to contribute to the deepening of the knowledge about the technique, especially among qualitative researchers in the Administration field. In addition, the study also contributes to the dissemination of an empirical guide for the systematization and processing of data in studies that opt for theorical saturation.

Author Biographies

junia maria zandonade falqueto, Universidade de Brasilia

Graduada (2007) e mestre (2012) em Administração pela Universidade de Brasília ( UnB). Atualmente, é doutoranda do Programa de Pós- Graduação em Administração da UnB, linha de pesquisa estratégia empresarial.

Valmir Emil Hoffmann, Universidade de Brasília

Valmir Emil Hoffmann concluiu o doutorado em Administração de empresas - Universidad de Zaragoza em 2002. É Professor Titular do Departamento de Administração na Universidade de Brasília, e também no Programa de Pós-graduação em Administração, além de coordenar o Mestrado Profissional em Administração, vinculado ao PPGA-UnB. Publicou vários artigos em periódicos e apresentou diversos trabalhos no Brasil e no exterior. Também participou com capítulos de livros no Brasil e publicou livros no Brasil e na Espanha. Concluiu 22 orientações de mestrado e está orientando outras duas dissertações e sete teses de doutorado . Produziu diversos trabalhos técnicos, entre consultorias e disciplinas em cursos de especialização. Sua linha de pesquisa tem se centrado em competitividade e estratégia, notadamente em temas ligados às relações interorganizacionais, como redes interorganizacionais, aglomerações territoriais (clusters) e desempenho, em empresas de manufatura e no turismo.

Josivania Silva Farias, Universidade de Brasília

Professora Adjunto da Universidade de Brasília (UnB), lotada no Departamento de Administração. Professora de Graduação (ADM/UnB) e do Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA/UnB). Líder do Grupo de Pesquisa LInSE (Laboratório de Estudos e Pesquisas em Inovação e Serviços - http://plsql1.cnpq.br/buscaoperacional/detalhegrupo.jsp?grupo=0240602IRZ8KT1). Administradora - CRA/DF n° 021196. Graduada em Administração pela Universidade Federal de Sergipe/UFS (1996). Mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade Federal de Sergipe/UFS (2000). Doutora em Administração pela Universidade de Brasília/UnB. Tem cursos de especialização lato sensu em Gerenciamento de Empresas de Turismo (UFS-SE) e MBA em Marketing (FGV-RJ). Possui experiência na área de Administração, com ênfase em Marketing, Estratégia, Serviços e Inovação. Também atua como professora-pesquisadora, conteudista e/ou tutora em cursos voltados à Administração na modalidade a distância (EaD). Foi Diretora de Capacitação, Desenvolvimento e Educação (DCADE), cuja diretoria é vinculada ao Decanato de Gestão de Pessoas (DGP) da Universidade de Brasília (UnB) nos biênios 2011-2013 e 2015-2016.

References

ARAÚJO, M. A. D.. Planejamento estratégico: um instrumental à disposição das universidades?. Revista de administração pública, v. 30, n. 4, p. 74-86, 1996.

BAUER, M.; Gaskell, G. (Eds.) Qualitative researching with text, image, and sound. London: Sage, 2008.

CAELLI, K.; RAY, L.; MILL, J.. ‘Clear as mud’: toward greater clarity in generic qualitative research. International journal of qualitative methods, v. 2, n. 2, p. 1-13, 2003.

CORBIN, J. Grounded Theory. In: Bohnsack, R.; Marotzki w.; Meuser, M. (eds): Haupthegriffe qualitativer Sozialforschung. Opland, 70-75, 2003.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. In: O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2006.

DUARTE, R.. Pesquisa qualitativa: reflexões sobre o trabalho de campo. Cadernos de pesquisa, v. 115, n. 1, p. 139-154, 2002.

FALQUETO, J. M. Z. (2012) A implantação do planejamento estratégico em universidades. Dissertação (Mestrado em Administração). Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA/UnB). Universidade de Brasilia, Brasília, Brasil.

FONTANELLA, B. J. B.; LUCHESI, B. M.; SAIDEL, M. G. B.; RICAS, J.; TURATO, E. R;MELO, D. G. Amostragem em pesquisas qualitativas: proposta de procedimento para constatar saturação teórica. Caderno Saúde Pública, v.27, n.2, 389-394, 2011.

FONTANELLA, B. J. B; RICAS, M. G. B.; Turato, J. Amostragem por saturação em pesquisas qualitativas em saúde: contribuições teóricas. Caderno de Saúde Pública, v.24, n.1, 17-27, 2008.

GASKELL, G (2000) Individual and group interviewing. In: Bauer M and Gaskell G (eds). Qualitative researching with text, image and sound. London, Sage, p. 38-56, 2000.

GLASER B. G.; STRAUSS, A. L. The Discovery of Grounded Theory: strategies for qualitative research. Reprinted. New York: Aldine de Gruyter, 2006.

GUEST, G; BUNCE, A.; JOHNSON, L. How many interviews are enough? An experiment with data saturation and variability. Field methods, v. 18, n. 1, p. 59-82, 2006.

HOFFMANN, V. E.; BELUSSI, F. ; MARTÍNEZ-FERNÁNDEZ, M. T. ; REYES JR., E. . United we stand, divided we fall? Clustered firms' relationships after the 2008 crisis. In: European Academy of Management Conference, Paris. Proceedings of European Academy of Management Conference, 2016. v. 16. p. 1-39.

KAUFMANN, J. C. L’Entretien Compréhensif, Paris : Éditions Nathan, 1996. Disponível em < http://www.unige.ch/fapse/SSE/teachers/maulini/2006/sem-rech-note-lecture.pdf> Acesso em 03 de abril de 2017.

LATHAM, J. R. A framework for leading the transformation to performance excellence part I: CEO perspectives on forces, facilitators, and strategic leadership systems. Quality Management Journal, v. 20, n.2, pp. 22-35, 2013.

MEYER JÚNIOR, V. Planejamento Universitário: ato racional, político ou simbólico-um estudo de universidades brasileiras. Revista Alcance, v. 12, n. 3 (Set-Dez), p. 373-390, 2008.

MINAYO, M.C.S. O Desafio do Conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 2.ed., São Paulo: Hucitec/ Abrasco, 1999.

MINAYO, M. C. S. Amostragem e Saturação em Pesquisa Qualitativa: consensos e controvérsias. Revista Qualitativa, v. 5, n. 7 (abril), p. 01-12, 2017.

NEVES, J. L.. Pesquisa qualitativa: características, usos e possibilidades. Caderno de pesquisas em administração, São Paulo, v. 1, n. 3, p. 1-5, 1996.

O’REILLY, M.; PARKER, N.. ‘Unsatisfactory Saturation’: a critical exploration of the notion of saturated sample sizes in qualitative research. Qualitative Research, v. 13, n. 2, p. 190-197, 2013.

PAIVA JÚNIOR, F. G.; LEÃO, A. L. M. Souza; MELLO, S. C.B. Validade e confiabilidade na pesquisa qualitativa em administração. DOI: 10.5007/2175-8077.2011v13n31p190. Revista de Ciências da Administração, Florianópolis, p. 190-209, dez. 2011. ISSN 2175-8077. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/21758077.2011v13n31p190/20846>. Acesso em: 11 maio 2017.

POZZEBON, M.; FREITAS, H. M. R.; PETRINI, M. Pela integração da inteligência competitiva nos Enterprise Information Systems (EIS). Ciência da informação, v. 26, n. 3, 1997.

PETRINI, Maira; POZZEBON, Marlei. Usando Grounded Theory na construção de modelos teóricos. Gestão & Planejamento-G&P, v. 10, n. 1, 2009.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa Social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

STRAUSS, A. L.; CORBIN, J. Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada. Porto Alegre: Artmed, 2008.

SANDELOWSKI, M.. Sample size in qualitative research. Research in nursing & health, v. 18, n. 2, p. 179-183, 1995.

SANTOS, F. Pesquisa qualitativa: o debate em torno de algumas questões metodológicas. Revista Angolana de Sociologia, n. 14, p. 11-24, 2014.

SOARES, T.; ERDMANN, R. Teoria substantiva em gestão da produção. Revista CADE, v. 12, n. 1, 2013.

THIRY-CHERQUES, H. R. Saturação em pesquisa qualitativa: estimativa empírica de dimensionamento. Revista Brasileira de Pesquisas em Marketing (PMKT), Vol. 3, Setembro, 2009. Disponível em: <http://www.revistapmkt.com.br/Portals/9/Edicoes/Revista_PMKT_003_02.pdf>. Acesso em: 18 de abril de 2017.

Published

2018-12-22

How to Cite

falqueto, junia maria zandonade, Hoffmann, V. E., & Farias, J. S. (2018). Theoretical Saturation in Qualitative Research: Report of an Experience of Application under study in the Administration Field. Journal of Administration Science, 20(52), 40–53. https://doi.org/10.5007/2175-8077.2018V20n52p40

Issue

Section

Articles