Law 12,711, of august 29, 2012, as a public policy that favors the pursuit for material equality
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8077.2018V20nespp130Abstract
In the mid-2000s, Federal Universities, through their own resolutions, began a process of reserving vacancies for students from public schools. The federal government enacted law 12,711/2012 which reserves 50% of vacancies in public Universities to students of public schools. So, this research aims to analyze if the public policy of quotas brought material equality to competitors to a vacancy in federal universities. Therefore, a qualitative and descriptive research was done through the data provided by the Ministry of Education and Culture (MEC), the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE) and the National Institute of Studies and Educational Research Anísio Teixeira (INEP). The data confirmed the significant increase in the university banks of students graduating from the public school system. As a result, law 12,711/2012 has proved to be an instrument of inclusion for public school students in Brazil.References
BARBOSA, R. Oração dos Moços. Rio de Janeiro: Casa Rui Barbosa, 1956.
BERGMANN, B. In defense of affirmative action. New York: Basic Books, 1996.
BRASIL. Constituição Federal de 1988. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm>. Acesso em: 20 dez. 2016.
BRASIL. Lei 12.711/2012. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/ _ato2011-2014/2012/Lei/L12711.htm>. Acesso em: 20 dez. 2016.
BULOS, U. L. Curso de direito constitucional. 2 ed. São Paulo: Saraiva, 2008.
CASTRO, C. R. S. O princípio da isonomia e a igualdade da mulher no direito constitucional. Rio de Janeiro: Forense, 1983.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.
FRASER, N. Social Justice in the age of identity politics: Redistribution, Recognition, and Participation. In: FRASER, N; HONNETH, A. Redistribution or Recognition. A political-Philosophical exchange. Londres/Nova York: Verso, 2003.
GEMAA. O impacto da Lei Nº 12.711 sobre as Universidades Federais. 2013. Disponível em: <http://gemaa.iesp.uerj.br/levantamentos/o-impacto-da-lei-no-12-711-sobre-as-universidades-federais-2013/>. Acesso em: 20 dez. 2016.
GENTILLI, P.; FRIGOTTO, G. A Cidadania Negada: Políticas de Exclusão na Educação e no Trabalho. São Paulo: Cortez, 2001.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GÓES, Carlos. Como a universidade pública e gratuita aumenta a desigualdade de renda. 2015. Disponível em: <http://mercadopopular.org/2015/07/como-a-universidade-publica-e-gratuita-aumenta-a-desigualdade-de-renda/>. Acesso em: 18 jun. 2017.
IBGE. Síntese de Indicadores Sociais: Uma análise das condições de vida da população brasileira. 2010. Disponível em: <http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv45700.pdf>. Acesso em: 3 dez. 2016.
IBGE. Dia da Consciência Negra. 2016. Disponível em: <http://teen.ibge.gov.br/calendario-teen-7a12/evento/56-dia-da-consciencia-negra.html> Acesso em: 3 dez. 2016.
LAMBERTUCCI, A. R. A participação social no governo Lula. In: AVRITZER, L. Experiências nacionais de participação social. São Paulo: Cortez, 2009.
LENZA, Pedro. Direito Constitucional Esquematizado. 18 ed. São Paulo: Saraiva, 2014.
MEC. Programas e Ações. 2015. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/sesu-secretaria-de-educacao-superior/programas-e-acoes>. Acesso em: 18 dez. 2016.
MORAES. A. Direito Constitucional. 3 ed. São Paulo: Atlas, 1989.
NERY JÚNIOR, N. Princípios do processo civil à luz da Constituição Federal. São Paulo: Revista dos Tribunais, 1999.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. de. Metodologia do trabalho científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. 277 p. Disponível em: <http://www.feevale.br/Comum/midias/8807f05a-14d0-4d5b-b1ad-1538f3aef538/E-book%20Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf>. Acesso em: 17 jun. 2016.
SANTOS, H. Teoria do círculo vicioso. In: São Paulo em perspectiva. São Paulo: Fundação Seade, 1994.
SARLET, I. W. Dignidade da pessoa humana e direitos fundamentais na Constituição Federal de 1988. 9. ed. Porto Alegre: Livraria do Advogado, 2012.
SCHMIDT, M. F. Nova História Crítica. São Paulo: Nova Geração, 2005.
SECCHI, L. Políticas Públicas: conceitos, esquemas de análises, casos práticos. São Paulo: CENGAGE Learning, 2012.
SMITS, K. Applying Political Theory: Issues and Debates. London: Macmillan, 2009.
STF. ADPF 186. 2012. Disponível em: <http://www.stf.jus.br/arquivo/cms/noticianoticiastfarquivo/anexo/adpf186.pdf.> Acesso em: 20 dez. 2016.
STRECK, L. L. Os Juizados Especiais Criminais à Luz da Jurisdição Constitucional: A Filtragem Hermenêutica a partir da Aplicação da Técnica da Nulidade Parcial sem Redução de Texto. Revista da EMERJ, v. 6, n. 24. Rio de Janeiro: EMERJ, 2003. Disponível em: <http://www.emerj.tjrj.jus.br/revistaemerj_online/edicoes/revista24/revista24_106.pdf.> Acesso em: 20 dez. 2016.
TORRES, C. A. Teoria Crítica e Sociológica. São Paulo: Cortez, Instituto Paulo Freire, 2003.
UFRGS. Manual do Candidato. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/coperse/concurso-vestibular/anteriores/2016/ManualdoCandidatoCV2016Final.pdf/view>. Acesso em: 16 nov. 2016.
UNB. Edital vestibular. 2009. Disponível em: <http://www.cespe.unb.br/vestibular/1VEST2009/arquivos/ED_3_2008_1_VEST_2009_ABT_FINAL_FORM.PDF> Acesso em: 16 nov. 2016
VIEIRA, I. Percentual de negros em universidades dobra, mas é inferior ao de brancos. 2016. Disponível em: <http://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2016-12/percentual-de-negros-em-universidades-dobra-mas-e-inferior-ao-de-brancos>. Acesso em: 20 dez. 2016.
VIEIRA, O. V. Direitos Fundamentais: uma leitura da jurisprudência do STF. São Paulo: Malheiros Editores, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The author must ensure:
- that there is complete consensus among all co-authors to approve the final version of the paper and its submission for publication.
- that their work is original, and if the work and/or words of others have been used, these have been duly acknowledged.
Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. RCA reserves the right to use software or any other methods of plagiarism detection.
All submissions received for evaluation in the RCA journal are screened for plagiarism and self-plagiarism. Plagiarism identified in manuscripts during the evaluation process will result in the submission being archived. In the event of plagiarism being identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, retract it.
Authors grant RCA exclusive rights of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons (CC BY) 4.0 International License.
Authors are authorized to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository, on a personal website, publishing a translation, or as a chapter in a book), with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
This license grants any user the right to:
Share – copy, download, print, or redistribute the material in any medium or format.
Adapt – remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
Attribution – You must give appropriate credit (cite and reference), provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions – You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.