A responsabilidade das instituições de ensino superior públicas com relação à exclusão social: uma reflexão sobre a reserva de cotas para a matrícula de indivíduos afro-descendentes.

Authors

  • Flávia Pimentel UFSC - Florianópolis - SC
  • Fabiana dos Santos Pereira UFMS – Paranaíba - MS

DOI:

https://doi.org/10.5007/%25x

Abstract

The present article deals with relevant issues concerning the system of quotas for Afro-origin students in public Brazilian universities. Even though this kind of policy is laudable in ethical terms, in a mixed-race society such as that of Brazil, how are we to establish who is or who is not of African descent? Does the quota policy really work towards decreasing social exclusion, or does it increase discrimination and inequality? With the aim of generating discussion and debate on the topic, this study addresses questions such as: ethics and human citizenship; racial discrimination; education, especially on the primary and secondary levels; the academic mission and social responsibilities of universities; affirmative action and the quota system.

Author Biographies

Flávia Pimentel, UFSC - Florianópolis - SC

possui graduação em Curso de Administração pela Universidade do Vale do Itajaí (1999) e mestrado em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (2002)

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Fabiana dos Santos Pereira, UFMS – Paranaíba - MS

Possui graduação em Administração pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1999) e mestrado em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (2003). Atualmente é professor assistente da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Published

2004-01-01

How to Cite

Pimentel, F., & Pereira, F. dos S. (2004). A responsabilidade das instituições de ensino superior públicas com relação à exclusão social: uma reflexão sobre a reserva de cotas para a matrícula de indivíduos afro-descendentes. Journal of Administration Science, 6(11), 69–86. https://doi.org/10.5007/%x

Issue

Section

Articles