Standpoint of academic women in the scientific field of entrepreneurship in Brazil: A study between 2005 and 2020

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8077.2021.e80819

Abstract

This study aims to discuss the standpoints of academic women who research and publish in the field of entrepreneurship in Brazil. To achieve the objective, a quantitative approach was used through a bibliometric review of articles published by women, being analyzed using descriptive statistics with the support of RStudio Cloud software. The empirical material collected enabled the identification of five standpoints of academic women in the field, namely: places in space-time, places in publications, places in journals, thematic places, organizational places and geographical places. The results demonstrate a direct relationship between the places of speech of women researchers with the structural dynamics of society, in this study demonstrated by the socioeconomic dynamics in relation to the location of higher education institutions from which these authors enunciate their research.

References

AISTON, S. J.; FO, C. K. The silence/ing of academic women. Gender and Education, v. 33, n. 2, p. 138–155, 2021.

BEAUVOIR, S. DE. O Segundo Sexo: A Experiência Vivida. 2. ed. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1967.

BEAUVOIR, S. DE. O Segundo Sexo: Fatos e Mitos. 4. ed. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1970.

COLLINS, P. H. Comment on Hekman’s Truth and Method Feminist Standpoint Theory Revisited Where’s the Power. Signs, v. 22, n. 2, p. 375–381, 1997.

COLLINS, P. H. Aprendendo com a outsider within: A significação sociológica do pensamento feminista negro. Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, p. 99–127, 2016.

FERNANDES, R. J. R. Breve histórico do ensino de empreendedorismo no Brasil. Revista GV Novos Negócios, v. 5, n. 5, p. 36–39, 2013.

FIRJAN. IFDM 2018 - Índice Firjan Desenvolvimento Municipal. Publicações FIRJAN: Pesquisas e Estudos Socioeconômicos, 2018.

FOUCAULT, M. A Arqueologia do Saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

HAMILTON, E. The discourse of entrepreneurial masculinities (and femininities). Entrepreneurship & Regional Development, v. 25, n. 1–2, p. 90–99, jan. 2013.

HENRY, C.; FOSS, L.; AHL, H. Gender and entrepreneurship research: A review of methodological approaches. International Small Business Journal: Researching Entrepreneurship, v. 34, n. 3, p. 217–241, 2016.

HOLMQUIST, C.; SUNDIN, E. Is there a place for gender questions in studies on entrepreneurship, or for entrepreneurship questions in gender studies? International Journal of Gender and Entrepreneurship, v. 12, n. 1, p. 89–101, 2020.

JESUS, J. G. DE. Orientações sobre identidade de gênero: conceitos e termos. 2. ed. Brasília: Ed. da Autora, 2012.

LANDSTRÖM, H.; HARIRCHI, G. The social structure of entrepreneurship as a scientific field. Research Policy, v. 47, n. 3, p. 650–662, 2018.

LIBERATO, T. F.; DE ANDRADE, T. H. N. Relações de gênero e inovação: atuação de mulheres nos NITs paulistas. Revista Estudos Feministas, v. 26, n. 2, p. 1–18, 2018.

LOPES, R. M. A.; LIMA, E. Desafios atuais e caminhos promissores para a pesquisa em empreendedorismo. Revista de Administração de Empresas, v. 59, n. 4, p. 284–292, 2019.

LUKE, C. Women in the Academy: the politics of speech and silence. British Journal of Sociology of Education, v. 15, n. 2, p. 211–230, 1994.

OLIVEIRA, J. A. J. DE. Eficiência dos gastos públicos com ensino superior nas universidades federais brasileiras: uma aplicação da análise envoltória de dados. Dissertação (Mestrado)––Limeira: Universidade Estadual de Campinas, 2019.

PATROCINO, L. B. et al. Mulheres na ciência - uma reflexão sobre desigualdade de gênero e raça. Caderno Espaço Feminino, v. 33, n. 1, p. 418–441, 2020.

PEÑALOZA, V.; DIÓGENES, C. G.; SOUSA, S. J. A. Escolha profissional no curso de administração: tendências empreendedoras e gênero. RAM – Revista de Administração Mackenzie, v. 9, n. 8, p. 151–167, 2008.

PRITCHARD, A. Statistical bibliography or bibliometrics? Journal of Documentation, v. 25, n. 4, p. 348-349, 1969

SCHIENBINGER, L. O Feminismo Mudou a Ciência? Bauru: Editora da Universidade do Sagrado Coração, 2001.

SERAPIONI, M. Métodos qualitativos e quantitativos na pesquisa social em saúde: algumas estratégias para a integração. Ciência & Saúde Coletiva, v. 5, n. 1, p. 187-192, 2000.

REIS, N. DOS; PINHO, R. Gêneros Não-Binários: Identidades, Expressões E Educação. Reflexão e Ação, v. 24, n. 1, p. 7–25, 2016.

RIBEIRO, D. O que é Lugar de Fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017.

SCOTT, J. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, v. 15, n. 2, p. 71–99, 1995.

SEMESP. Mapa do Ensino Superior no Brasil, 2020.

SOARES, L. T. O papel da Rede Federal na expansão e na reestruturação da educação superior pública no Brasil. In: Vinte e um anos de educação superior - expansão e democratização. Rio de Janeiro: FLACSO, 2013. p. 5–8.

Published

2021-09-08

How to Cite

Camargo, L. F. R. ., & Oliveira, J. S. de. (2021). Standpoint of academic women in the scientific field of entrepreneurship in Brazil: A study between 2005 and 2020. Revista De Ciências Da Administração, 23(60), 73–87. https://doi.org/10.5007/2175-8077.2021.e80819

Most read articles by the same author(s)