What else can you say about theory and practice? Or: how can it still be told? Or: can it still be told?: An essay on theory and practice in mathematics education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n3p143

Abstract

This essay is a narrative about a mathematics teacher in dealing with the task of researching in mathematics education, encountering his own identity tensions, dialoguing with himself and also with a Teacher, subject of his later master's research. The narrative exposes a critique of the research’s role, especially that whose object is the teacher`s practice and knowledge, establishing a relation between the role of theory in mathematics education and the work of mathematics teachers in the classroom. Thus, treating criticism also as a matter of its own constitution as teacher and researcher, the narrative mixes fiction and reality to show a way of dealing and being, regarding this false dichotomy between theory and practice in mathematics education.

Author Biography

Marcos Antonio Gonçalves Júnior, Universidade Federal de Goiás

Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual de São Paulo “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Londrina (UEL), sob orientação da Profa. Dra. Regina Luzia Cório de Buriasco e Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), sob orientação da Profa. Dra. Dione Lucchesi de Carvalho, com co-orientação, em estágio de doutorado, na Miami University, OH, USA, da Profa. Dra. Beatriz Silva D’Ambrósio. Atualmente é professor de matemática, na Educação Básica, no Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação (CEPAE) da Universidade Federal de Goiás (UFG) e professor de dois programas de pós-graduação, Ensino na Educação Básica (PPGEEB) e Educação em Ciências e Matemática (PPGECM), ambos na UFG. É coordenador do grupo de estudos e pesquisas intitulado “Abakós: Práticas Formativas e Colaborativas em Educação Matemática na Escola”.

Published

2018-12-12

Issue

Section

Edição temática