Is this (or is not) a pipe?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n3p183

Abstract

In this text we approach the usual separation between representation and represented, between fiction and reality, as well as their relationship with "truth". These aspects are evidenced to discuss implications for the Mathematics classroom and for the Mathematics Education, specifically for the History of Mathematics Education. Our positions are strongly supported in Ludwig Wittgenstein's writes in his second phase, having as main work the book Philosophical Investigations. In this way, the notion of language games and family similarities are central to our discussion, which attempts to abandon essentialism and a Platonist view of knowledge. The separation between fiction and reality is left behind, as far as epistemology is concerned, this separation no longer makes sense, and then we propose to think of the potentialities and effects of our academic production.

Author Biography

Thiago Pedro Pinto, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - UFMS Instituto de Matemática - INMA

Professor da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS; Professor do Curso de Licenciatura em Matemática e Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (mestrado e doutorado) do INMA; Graduado em Licenciatura em Matemática pela Faculdade Estadual de Filosofia Ciências e Letras de Jacarezinho - PR (2005) atual UENP. Mestre em Educação Matemática pela UNESP - Rio Claro (2009). Doutor em Educação para a Ciência UNESP - Bauru (2013). Desde 2006 está vinculado ao GHOEM, Grupo de História Oral e Educação Matemática. Desde 2011 está vinculado ao Grupo História da Educação Matemática em Pesquisa (HEMEP). Orienta trabalhos vinculados à linha História, Filosofia e Educação Matemática.

Published

2018-12-12

Issue

Section

Edição temática