The Mathematician and the cockroach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n3p247

Abstract

Three friends meet, not exactly in the same space and time. They talk about their lives, professions, demands and daily tasks. A 13th scenario is the mathematical preparation of mathematics teachers. Another 26th is a way of problematizing research policies and aesthetics in the area of Mathematics Education - provoking some sparks, inventing (being invented) other possibilities. Any other scenario can be produced, depending on the pact that each reader, I say author of this text, may be interested. Anguish, contradictions, suspensions, deconstructions, circumstances of initial teacher training and modes of production/invention research in Mathematics Education are produced. This is the first act. Small phrases (can) provoke some sensations, intensities, demands for (possible) other ways of producing meanings. They do not explain, nor even systematize, anything. They are only, and because they are, they are possible possibilities. They do not indicate, they affect. They do not explain, they leave in suspension. This is the second act. Perhaps, fiction may offer other possibilities for problematizing (and problematizing ourselves) our cultural practices and our theorization movements. One way of seeing, producing, inventing, being affected, and feeling what about the other can have an effect on me – always in attempts to put our identities at risk. Fiction as process, as movement. Just other.

Author Biography

João Ricardo Viola dos Santos, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Licenciado em Matemática (2004) pela Universidade Estadual de Londrina, Mestre em Educação Matemática (2007) pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina. Realizou estágio, durante o mestrado, na Universidade de Miami, Estados Unidos (2006). Doutor em Educação Matemática (2012) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da UNESP de Rio Claro. É professor Adjunto do Instituto de Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul e atua no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (Mestrado e Doutorado). Principais interesses de pesquisa: Formação de Professores que Ensinam Matemática e Avaliação e Educação Matemática. Atualmente é diretor da Sociedade Brasileira de Educação Matemática - Regional MS (2015-2018), Vice Coordenador do Grupo de Trabalho de Avaliação e Educação Matemática da SBEM (2015-2018) e vice-editor da Revista Perspectivas da Educação Matemática.

Published

2018-12-12

Issue

Section

Edição temática