Mathematical encounters in the land of Oz

Authors

  • Letícia de Queiroz Maffei Universidade Federal do Rio Grande
  • João Alberto da Silva Universidade Federal do Rio Grande

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n3p71

Abstract

In this article, using a phenomenological approach, looking through the affective traits of the characters in The Wonderful Wizard of Oz, possible relations with Mathematics are sought. The peculiarities of each character and their particular quests make it clear, in this classic story of mass culture, the personification of certain affects, putting them in a prominent position which justifies the consideration of a coexistence in the ambit of teaching and learning Mathematics. Perceptions, fears, concepts and beliefs emerge from the reading of each of the characters – Oz and his different facets; Dorothy and the purpose; Scarecrow and Being Unintelligent; Tinman and the Feelings; Cowardly Lion and Fear – and unite to a plot of theoretical discussions that allow thoughts over questions regarding Mathematics.

Author Biographies

Letícia de Queiroz Maffei, Universidade Federal do Rio Grande

Pedagoga e Professora de Matemática. Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Pelotas. Doutora em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Atuou como professora de Matemática da rede pública de ensino e atualmente é pedagoga no Hospital Universitário Dr. Miguel Riet Corrêa Jr – Hospital Universitário da FURG.

João Alberto da Silva, Universidade Federal do Rio Grande

Pedagogo e Psicólogo. Pós-Doutor em Educação Matemática pela Universidade Federal de Pernambuco e Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS. Professor da Universidade Federal do Rio Grande – FURG no Centro de Educação Ambiental, Ciências e Matemática – CEAMECIM e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências – PPGEC.

Published

2018-12-12

Issue

Section

Edição temática