Libraries' websites as communication tools with their publics

Authors

  • Sueli Angelica do Amaral Universidade de Brasília (UNB) - Brasília - Brasil
  • Tatiara Paranhos Guimarães UnB - Embaixada dos Estados Unidos

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2008v13n26p147

Keywords:

Libraries, Websites, Communication

Abstract

This paper aims to discuss the use of libraries’ websites as communication tools that can enhance the relationship among these organizations and their several publics, taking into account web technological and communicational potential. The study highlights that library managers must consider these websites and make them able to performance its several functions since they represent the library in the web. It emphasizes that the use of websites as communication tools can be analyzed in its performance of the communication function. The communication process through websites must occur in a two way direction, from libraries to their publics and from their publics to the libraries. The results of studies undertaken based on the classification of library websites functions are presented in order to verify the communication function performance. The results indicate that these websites have not been exploring the technological potential of the web and preview bias of asymmetric communication since websites have been used in a not balanced communication process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sueli Angelica do Amaral, Universidade de Brasília (UNB) - Brasília - Brasil

Possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1969), mestrado e doutorado em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília (1990 e 1998) . Atualmente é professora adjunta da Universidade de Brasília, líder do Grupo de Pesquisa Marketing da Informação, membro de comitê editorial da Universidade Autonoma do Mexico, membro de comitê editorial da Universidade Nacional da Costa Rica, comitê editorial da revista Transinformação da Pontifícia Universidade Católica de Campinas, consultora da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, consultor ad hoc / pesquisador do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em gestão da informação e do conhecimento, atuando principalmente nos seguintes temas: marketing, unidades de informação, websites, promoção e gerência.

Tatiara Paranhos Guimarães, UnB - Embaixada dos Estados Unidos

Possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade de Brasília (2000) e mestrado em Ciências da Informação pela Universidade de Brasília (2003). Atualmente é bibliotecária da Embaixada dos Estados Unidos e conselheira do Conselho Regional de Biblioteconomia 1ª Região. Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em Processos de Disseminação da Informação, atuando principalmente nos seguintes temas: marketing, websites, estudo de usuários e fontes de informação e legislação norte-americana.

Published

2008-01-01

How to Cite

AMARAL, Sueli Angelica do; GUIMARÃES, Tatiara Paranhos. Libraries’ websites as communication tools with their publics. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 13, n. 26, p. 147–161, 2008. DOI: 10.5007/1518-2924.2008v13n26p147. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2008v13n26p147. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.