The producer and the content of information in the internet: studying the topic “environmental education” in brazilian webpages and sites

Authors

  • Margarete Pereira Friedrich Centro Federal de Educação Tecnológica de Química de Nilópolis - RJ, CEFET QUÍMICA, Brasil.
  • Fábio Castro Gouveia Fundação Oswaldo Cruz, FIOCRUZ, Brasil. Katholieke Universiteit Leuven, K.U.L., Bélgica. Faculdade de Medicina - Universidade do Porto, FMUP, Portugal.
  • Jaqueline Leta Universidade Federal do Rio de Janeiro, Instituto de Ciências Biomédicas.

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2012v17n34p157

Keywords:

Information, Google, Webometrics, Links

Abstract

Over the past 20 years, Internet has emerged as an efficient means to disseminate information due to its rapid and innovative way that allows the exchange of knowledge in a global perspective. Information on Environmental Education (EE) is being increasingly transmitted through different media, such as via Internet, which enables the expansion of communication and dissemination of EE knowledge, a subject that has grown remarkably in recent decades. Throughout its brief story, the term EE gained a broader meaning, encompassing not only issues of biology and health, but also issues of culture, socioeconomics, politics, pedagogy and humanism. The present study examined the type of information produced and diffused by Brazilian webpages which have been indicated, or "linked", by other webpages by the term environmental education. We used the Google search operator: allinanchor, which enabled the recovery of such webpages. Initially, we collected 837 webpages, but due to some duplication and technical problems of accessing the pages, the number of webpages analyzed was reduced to 617. These webpages were classified according to their types of domain, activity, content and social and conceptual representation. The results showed a wide involvement of the institutional spheres, named government, private sector, academia, and the third sector, which offer their initiatives and actions in EE by electronic means, including priority projects and educational programs, in which predominates the integrated vision of the relationship between man, society and environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Margarete Pereira Friedrich, Centro Federal de Educação Tecnológica de Química de Nilópolis - RJ, CEFET QUÍMICA, Brasil.

Possui graduação em Ciência Biológicas - Modalidade Genética (1982) e licenciatura em Ciências Biológicas (1983) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Tem mestrado em Química Biológica (sub-área Educação, Difusão e Gestão em Biociências) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1998), além de uma especialização em Ensino de Ciências (UFRJ - 1996) e MBA em Gestão Empresarial (IDHGE - 2006). Desde 1992 é professora efetiva do Centro Federal de Educação Tecnológica de Química de Nilópolis/RJ (atual Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro - IFRJ). Tem experiência na área de Biologia Geral, atuando em pesquisas dos seguintes temas: ciências biológicas, avaliação de aprendizagem, educação ambiental, divulgação científica e produção de material didático. Atualmente ministra aulas: de Empreendedorismo e Plano de Negócios nos Cursos Superiores de Tecnologia e Curso Médio/Técnico na Modalidade EJA e de Biologia na Pós-graduação lato sensu - Especialização em Ensino de Ciências do IFRJ.

Fábio Castro Gouveia, Fundação Oswaldo Cruz, FIOCRUZ, Brasil. Katholieke Universiteit Leuven, K.U.L., Bélgica. Faculdade de Medicina - Universidade do Porto, FMUP, Portugal.

Concluiu o Mestrado em Ciências (Microbilogia) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro em 1998, e o Doutorado em Ciências (Educação, Gestão e Difusão em Biociências) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro em 2007. Atualmente é Tecnologista em Saúde Pública da Fundação Oswaldo Cruz, chefe do Serviço de Design e Produdos de Divulgação Científica do Museu da Vida. Atua na área de Divulgação Científica e Comunicação em Saúde, com ênfase em Museus e Centros de Ciência, Internet, Multimídias e Webometria.

Published

2012-08-05

How to Cite

FRIEDRICH, Margarete Pereira; GOUVEIA, Fábio Castro; LETA, Jaqueline. The producer and the content of information in the internet: studying the topic “environmental education” in brazilian webpages and sites. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 17, n. 34, p. 157–170, 2012. DOI: 10.5007/1518-2924.2012v17n34p157. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2012v17n34p157. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.