Learning network – teaching-learning english language and multiliteracy

Authors

  • Emiliana Fernandes Bonalumi Universidade Federal de Rondonópolis
  • Jéssica Correia Cavalcante Universidade Federal de Rondonópolis
  • Jhony Vinicius Souza Nunes Universidade Federal de Rondonópolis

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2025.e100379

Keywords:

English Language Teaching, Multiliteracy, Focused Teaching for Seminarians

Abstract

The paper suggests a starting point for developing a work based on teaching and learning of multiliteracy. The intention is to go beyond a fairly traditional instruction, demonstrating that the teaching of the English language (L2) is based on the development of cultural, historical, and social aspects of a language. One of the current paper's goals is to give students who have never taught English previously a perspective on how to teach the English language, but also providing classroom experiences of remote teaching for extensionists via Google Meet, as well as aiming at the production and reflection of specific materials and classes for teaching English.

Author Biographies

Emiliana Fernandes Bonalumi, Universidade Federal de Rondonópolis

Possui graduação em Letras Habilitação Tradutor (Bacharelado) pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (1998), graduação em Letras Português e Inglês (Licenciatura) pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (1999), pós-graduação em Estudos da Tradução pela University of Manchester Institute of Science and Technology, Inglaterra (2003), mestrado em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2006), doutorado-sanduíche em Estudos Linguísticos com Bolsa PDEE-CAPES pela Università degli Studi di Bari, Itália (2008), doutorado em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2010) e Pós-Doutorado pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2024). Atualmente é Professora Associada na Universidade Federal de Rondonópolis, no estado do Mato Grosso. 

Jéssica Correia Cavalcante, Universidade Federal de Rondonópolis

Possui graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário de Cuiabá. Graduação em andamento em Licenciatura Letras Língua Inglesa pela Universidade Federal de Rondonópolis. Atualmente é docente efetiva da Escola Municipal Frei Milton Marques da Silva. 

Jhony Vinicius Souza Nunes, Universidade Federal de Rondonópolis

Graduação em andamento em Licenciatura de Letras Língua Inglesa pela Universidade Federal de Rondonópolis. 

References

FOGAÇA, F. C.; JORDÃO, C. Ensino de inglês, letramento crítico e cidadania: Um triângulo amoroso bem-sucedido. Línguas & Letras, [S. l.], v. 8, n. 14, p. 79-105, 2000. DOI: 10.5935/rl&l.v8i14.906. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/906.

LANKSHEAR, C; KNOBEL, M. Critical Literacy and New Technologies. 1998, 32p.; Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (San Diego, CA, April 13-17, 1998). Disponível em http://www.geocities.com/Athens/Academy/1160/critlitnewtechs.html.

MENEZES DE SOUZA, Lynn Mario T. Towards. Redefinition of Critical Literacy: conflict and meaning making. Universityof São Paulo (TranslationfromthePortuguese) Para uma Redefinição de Letramento Crítico in: Maciel, R.F & Araújo, V.A. (2011) (orgs) Formação de Professores de Línguas: ampliando perspectivas, Paco Editorial pp.128-140.

MONTEMÓR, W. Critical literacies, meaning making and new epistemological perspectives. MaticesenLenguasExtranjeras (Bogota, Colombia), v.02, p.01 - 18, 2009.

SCHÖN, Donald A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, António (Coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

Published

2025-08-27