Sexual education and sexualities: reflections about extension actions in the training of teachers

Authors

  • Joseval dos Reis Miranda Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2018v15n28p168

Abstract

This experience report discusses the extension project "Sexual education: pleasure to meet", developed during the school year 2013 and beginning of 2014, in the thematic area of education, specifically discussing the training of teachers on issues of sexuality and school everyday . The general objective was to promote actions that enable teachers to know, cultivate and consequently improve the coherent and integrating quality of life of the human person, in their sexual dimension, through a pedagogical practice that educates them to live the sexuality of reflective and critical. The development of the project was based on theoretical and methodological basis. Through the results of the extension action, we reaffirm the need for teacher training both initial and continued to work in a theoretical and methodological manner the issues pertaining to Sexual Education, in order to build and constitute an emancipatory Sexual Education promoting the improvement of a a more critical view of the information received, becoming a conscious subject of the right to be free to live their sexuality, as well as the duty to respect the freedom of choice of the other.

Author Biography

Joseval dos Reis Miranda, Universidade Federal da Paraíba

Doutor e Mestre em Educação pela Universidade de Brasília. Mestrado em Máster en Promoción de la Salud Sexual pela Universidad Nacional de Educación a Distancia - UNED. Possuo as seguintes especializações: em Psicopedagogia Aplicada a Educação Infantil e Séries Iniciais do Ensino Fundamental, em Supervisão Escolar e também em Educação Sexual. Sou Licenciado em Pedagogia. Considero como um fator determinante na minha trajetória profissional ter cursado o Antigo Magistério. Estas influências formativas contribuem para a minha constituição nessa caminhada, com vistas à formação do professor, profissional, pesquisador, intelectual e transformador que tento ser a cada dia. Atualmente sou professor e pesquisador Adjunto III, em Regime de Dedicação Exclusiva da Universidade Federal da Paraíba - UFPB, Centro de Educação - CE no Departamento de Metodologia da Educação - DME. Os termos mais frequentes na contextualização da minha produção científica são: Didática, Formação de Professores, Avaliação das aprendizagens, Organização do Trabalho Pedagógico, Currículo, Educação de Jovens e Adultos e Educação e diversidade Sexual.

References

ALEVATO, Hilda. Nexus & sexus: (trans) formações docentes. In: REIS, Maria Amélia de Souza; ALEVATO, Hilda (Orgs.). Nexus & sexus: perspectivas instituintes. Petrópolis, RJ: DP et alii; Rio de Janeiro: FAPERJ, 2012, p. 53-87.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Parâmetros curriculares nacionais: pluralidade cultural e orientação sexual. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BIANCON, Mateus Luiz. A Educação sexual na escola e as tendências da prática pedagógica dos professores. Londrina, 2005, Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, 2005.

CAMARGO, Ana Maria Facciolli de; RIBEIRO, Cláudia. Sexualidades e infâncias: a sexualidade como um tema transversal. São Paulo: Moderna; Campinas, SP: Editora da Universidade de Campinas, 1999.

EGYPTO, Antônio Carlos (org.). Orientação sexual na escola: um projeto apaixonante. São Paulo: Cortez, 2003.

FIGUEIRÊDO NETTO, Jerusa Maria. Sexualidade e trabalho. In: OLIVEIRA, Maria Helena Alcântara de (Org.). Trabalho e deficiência Mental: perspectivas atuais. Brasília: Dupligráfica Editora, 2003. p.93-110.

GAMBOA, Silvio Sánchez. Tendências epistemológicas: dos tecnicismos e outros “ismos” aos paradigmas científicos. In: SANTOS FILHO, José Camilo dos; GAMBOA, Silvio Sánchez (Org.). Pesquisa educacional: quantidade - qualidade. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2007, p. 60-83.

GUIMARAES, Isaura. Educação Sexual na escola: mito e realidade. Campinas, SP: Mercado das Letras, 1995.

LOURO, Guacira Lopes. Sexualidade, gênero e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 3.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.

MOREIRA, Herivelto; CALEFFE, Luiz Gonzaga. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.

Published

2018-04-23