Application of active teaching-learning methodologies in the planning of health strategies for the person with diabetes

Authors

  • Ângelo Bento Silva Universidade do Estado do Amazonas
  • Davi Paranhos Fontes Alves Universidade do Estado do Amazonas
  • Dayana Souza Ferreira Universidade do Estado do Amazonas
  • Nayara de Oliveira Bitencourt Universidade do Estado do Amazonas
  • Rubenira Mota Rego Universidade do Estado do Amazonas
  • Maurício Bacarin Silva Universidade do Estado do Amazonas https://orcid.org/0000-0003-4944-2662

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2021.e77411

Abstract

Objective: This experience report aims to promote the use of active teaching-learning methodologies with a multidisciplinary team with the aim of improving the work process in the care of people with diabetes in Primary Health Care (PHC) of the Unified Health System (SUS). Method: The collective experience involved the activities of construction and application of active teaching-learning methodologies with the Family Health Strategy (FHS) and the Family Health Expanded Support Center (NASF) teams to improve the care for people with diabetes. Results: It was possible to identify problems in the work process, also to verify the problem that the team would have governance to intervene and point out its possible causes in the Ishikawa diagram. conclusion: Permanent Education in Public Health broadens the view of PHC professionals on the work process by promoting the development of their intrinsic capacities of interprofessional action by the FHS and the NASF teams. Period: Occurred between May/2019 to February/2020.

Author Biographies

Ângelo Bento Silva, Universidade do Estado do Amazonas

Estudante de especialização em Saúde Pública com ênfase em Estratégia Saúde da Família pela Universidade do Estado do Amazonas. Bacharel em Educação Física pela UNINORTE. Licenciatura em Educação Física pela Faculdade Metropolitana de Rondônia.

Davi Paranhos Fontes Alves, Universidade do Estado do Amazonas

Estudante de especialização em Saúde Pública com ênfase em Estratégia Saúde da Família pela Universidade do Estado do Amazonas. Graduação em Enfermagem pela Universidade do Estado do Amazonas.

Dayana Souza Ferreira, Universidade do Estado do Amazonas

Estudante de especialização em Saúde Pública com ênfase em Estratégia Saúde da Família pela Universidade do Estado do Amazonas. Graduação em Farmácia pela UNINORTE.

Nayara de Oliveira Bitencourt, Universidade do Estado do Amazonas

Estudante de especialização em Saúde Pública com ênfase em Estratégia Saúde da Família pela Universidade do Estado do Amazonas. Graduação em Fisioterapia pela Universidade Federal do Amazonas.

Rubenira Mota Rego, Universidade do Estado do Amazonas

Estudante de especialização em Saúde Pública com ênfase em Estratégia Saúde da Família pela Universidade do Estado do Amazonas. 

 

Maurício Bacarin Silva, Universidade do Estado do Amazonas

Doutor em Biotecnologia pela Universidade Federal do Amazonas. Mestre em Ciências da Saúde pela Universidade Federal do Amazonas. Bacharel em Odontologia pela Universidade Estadual Paulista. Cirurgião-dentista da Estratégia Saúde da Família da Secretaria Municipal de Saúde de Manaus - AM.

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Published

2021-08-26