Literacy and literacy practices with older people

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2022.e83981

Keywords:

Literacy, Elderly Person, Phonological Awareness, Information and Communication Technologies

Abstract

This article aims to promote qualitative analysis of didactic mediation developed remotely in times of the covid-19 pandemic, with elderly people registered in the Open University for the Third Age Program (UATI), linked to the Pro-Rectory of Extension (Proex) of the State University of Feira de Santana (UEFS).  A literacy workshop was proposed with the objective of, based on the concepts of literacy, phonological awareness, literacy and maturity, to foster in the participants a greater interaction, mastery of writing and reading, besides strengthening the use and contact with Information and Communication Technologies (ICTs), aiming to give more autonomy to the subjects. The activities were developed and proposed through WhatsApp. Unfortunately, due to socioeconomic disparities, not all elderly people have digital access. But those few who had access to the media were able to interact, learn, and exchange knowledge among themselves and with the monitors. The didactic mediation process provoked social interactions, seeking to deconstruct stereotypical conceptions about aging, which in our society is often seen as a limiting phase of life, fostering the horizontalization of knowledge and values with the elderly.

Author Biographies

Júlia Terena de Souza Lima , Universidade Estadual de Feira de Santana

 Graduanda do curso de Psicologia da Universidade Estadual de Feira de Santana, monitora bolsista PIBEX vinculada à UATI. Membro do Grupo de Pesquisa Desenvolvimento Humano e processos Educativos – DEHPE/UEFS. 

Francine Cerqueira dos, Universidade Estadual de Feira de Santana

Graduanda do Curso de Geografia da Universidade Estadual de Feira de Santana, monitora voluntária vinculada à UATI.  Membro do Grupo de Pesquisa Desenvolvimento Humano e processos Educativos – DEHPE/UEFS. 

Gabriela Barbosa Souza, Universidade Estadual de Feira de Santana

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Campinas. Professora assistente da Universidade Estadual de Feira de Santana. Membro dos Grupos de Pesquisa Alfabetização, Leitura e Escrita/Trabalho Docente na Formação Inicial (ALLE/AULA - Unicamp) e Desenvolvimento Humano e Processos Educativos (DEHPE - UEFS).

Jefferson da Silva , Universidade Federal de São Paulo

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Licenciado em Pedagogia (UEFS).

Lílian Miranda Bastos, Universidade Estadual de Feira de Santana

Professora Doutora do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Feira de Santana, coordenadora do Grupo de Pesquisa Desenvolvimento Humano e Processos Educativos (DEHPE- UEFS).

 

References

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Published

2022-12-21