Group of pregnant women and pregnant couples: health education in pandemic times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2021.e76818

Abstract

This study aims to report the experience of the development of virtual educational activities in the Group of Pregnant Women and Pregnant Couples of the Federal University of Santa Catarina during the Covid-19 pandemic.The Group of Pregnant Women and Pregnant Couples is a educational extension activity, linked to teaching and research, interdisciplinary approach, aimed at pregnant women and their companions. In view of the recommendations for social isolation, the project's coordination decided to suspend its activities in person, carrying out them through systematic online meetings, which took place between the months of March and July 2020. The execution of these meetings enabled the formation of a support network among the participants, and facilitated access to quality information, providing a place for exposing insecurities, doubts and difficulties faced by experiencing a pregnancy and childbirth during the pandemic, thus maintaining the project's contribution to the community. The process of adapting the activities of the group of pregnant women to the online modality represented an opportunity for students to discover new ways of putting health promotion into practice, sharing knowledge and exchanging experiences, even at a distance. This experience revealed that it is possible and necessary to innovate university extension in the face of the challenge imposed by the Covid-19 pandemic.

Author Biographies

Margarete Maria de Lima, Universidade Federal de Santa Catarina

Enfermeira Obstetra. Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professora Adjunto na Universidade Federal de Santa Catarina. Vice-líder do Laboratório Interprofissional de Pesquisa e Inovação Tecnológica em Saúde Obstétrica e Neonatal - LAIPISON.

Maria Eduarda de Pinho Aranha, Universidade Federal de Santa Catarina

Acadêmica de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina. Bolsista de Extensão. 

Clara de Andrade Leal, Universidade Federal de Santa Catarina

Acadêmica de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina. Bolsista de Extensão. 

Roberta Costa, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina - PEN/UFSC (2009), Mestrado pelo PEN/UFSC (2005), Especialização em Enfermagem Obstétrica pela UFSC (2001), Especialização em Metodologia da Educação Profissional em Enfermagem pela Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) (2003). Professora Adjunto IV do Departamento de Enfermagem, do Programa de Pós Graduação em Enfermagem e do Programa de Pós Graduação Gestão do Cuidado em Enfermagem da UFSC. Editora Chefe da Revista Texto & Contexto Enfermagem. Líder do Laboratório Interprofissional de Pesquisa e Inovação tecnológica na Saúde Obstétrica e Neonatal (LAIPISON). 

Maria de Fátima Motta Zampieri, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Enfermagem. Docente aposentada da Universidade Federal de Santa Catarina.

Zaira de Oliveira Custódio, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorado em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina. Psicóloga da Universidade Federal de Santa Catarina.

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Published

2021-08-26