Spectroscopy teaching in a historical-philosophical approach: the possibility of dialogue between the teaching of Physics and Chemistry

Authors

  • Hebert Roberto Araujo Silva Colégio Brigadeiro Newton Braga, Rio de Janeiro, RJ
  • Andreia Guerra Moraes Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Rio de Janeiro, RJ

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2015v32n2p378

Abstract

This study discusses the introduction of Modern Physics in High School considering a historical-philosophical approach. The historical-philosophical approach allows the teachers to discuss the political and socio-cultural context of science and show that the subjects studied at school are linked. Considering these aspects, the survey aims to answer the question: what are the issues from the spectroscopy teaching in a historical-philosophical approach that could complement the study of atomic model taught in Chemistry classes? In order to perform this survey, a didactic sequence for High School students was developed. Qualitative methodology was used to analyze the data collected. The analyses show that the spectroscopy teaching in Physics classes could raise important questions to the study of atomic model developed in chemistry classes.

Author Biographies

Hebert Roberto Araujo Silva, Colégio Brigadeiro Newton Braga, Rio de Janeiro, RJ

Possui graduação em Física pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro(2007) e mestrado-profissionalizante em Ensino de Ciências e Matemática pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca(2013). Atualmente é Militar / Professor Física da Força Aérea Brasileira.

 

Andreia Guerra Moraes, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Rio de Janeiro, RJ

Andreia Guerra possui graduação em Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1986), mestrado em Difusão de Ciência e Tecnologia na Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1993) e doutorado em História e Filosofia da Ciência na Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002). É professora e pesquisadora do Centro Federal de Educação Tecnológica de Celso Suckow da Fonseca- RJ. Líder do grupo de pesquisa do CNPq História e Filosofia da Ciência no Ensino. Foi coordenadora do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática do CEFET/RJ no período de agosto de 2011 a abril de 2014. É editora adjunta da área de História da Ciência e Ensino do Caderno Brasileiro de Ensino de Física. Atua como membro do comitê externo do Programa de Iniciação Científica (PIBIC) da Universidade Federal de Goiás. É co-autora da coleções; Breve História da Ciência Moderna, Ed. Zahar, e Ciência no Tempo, Ed. Atual. Membro da International Organization for Science and Technology Education (IOSTE), da European Science Education Research Association (ESERA) e do International History, Philosophy and Science Teaching Group (IHPST). Trabalhou na organização de eventos nacionais como Encontro de Pesquisadores em Ensino de Fíisca e como chair do International History, Philosophy and Science Teaching Group Conference (2015) - Rio de Janeiro. Atuação de pesquisa: história, filosofia e sociologia da ciência, ensino de ciências e formação de professores. Trabalha com difusão de ciência e tecnologia.

Published

2015-03-19

How to Cite

Silva, H. R. A., & Moraes, A. G. (2015). Spectroscopy teaching in a historical-philosophical approach: the possibility of dialogue between the teaching of Physics and Chemistry. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 32(2), 378–406. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2015v32n2p378

Issue

Section

História e Filosofia da Ciência