Using magic to improve Physics classes

Authors

  • Anderson Coser Gaudio Departamento de Física, UFES

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2015v32n2p483

Abstract

The videos posted on YouTube can be very helpful to teach any subject in the classroom. In Physics, there is a wealth of material just waiting for the teachers to know what to do with them. In this study, we present a report on how we used videos of magic performances as a teaching aid to supplement Physics classes. Since the goal of magic is to challenge a principle or a natural law, it is interesting to use it in order to try to unravel its secret in a scientific way. To illustrate the application of this strategy, we used a performance of the magician Dynamo, held in London, where he quietly walks on the water of the River Thames. Having overcome the surprise of illusion, students are led by the teacher to try to get a physically plausible explanation for the secret of the magic. To carry out this task, we followed the paths of so-called scientific method in their traditionally defined form in schoolbooks. The results are very positive as and clearly point out the engagement of students in the search for the correct explanation. This strategy is recommended for use in high school Physics classes and in the initial semesters in College courses.

Author Biography

Anderson Coser Gaudio, Departamento de Física, UFES

Possui graduação em Farmácia pela Faculdade de Farmácia e Bioquímica do Espirito Santo (1982), mestrado em Química pela Universidade Estadual de Campinas (1992), doutorado em Ciências pela Universidade Estadual de Campinas (1998) e pós-doutorado em Ensino de Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2011). Atualmente é Professor Associado da Universidade Federal do Espírito Santo. Até 2008 realizou pesquisas na área de Química Medicinal, com ênfase em Relações entre Estrutura Química e Atividade Biológica, atuando principalmente nos seguintes temas: relações entre estrutura química e atividade biológica, desenvolvimento de software aplicativos na área de química quântica, química medicinal e ensino de física. A partir de 2008, direciona a produção técnico-científica para a área de Ensino de Física. Coordena o Laboratório de Desenvolvimento e Aplicação de Novas Tecnologias no Ensino de Física (TecnoLab), no Departamento de Física da Universidade Federal do Espírito Santo, que produz e aplica recursos didáticos para uso em cursos de graduação da área de ciências exatas, como Problemas Resolvidos de Física, Aulas de Física em Flash, Aulas de Física em PowerPoint, Física no YouTube e Física com Mathematica. Possui conhecimentos de programação em Visual Basic, PHP/MySQL e HTML. Produz animações em Flash/ActionScript e edita filmes sobre tópicos de Física para uso dos alunos de graduação em ciências exatas. Gestor do contrato institucional entre a UFES e a Wolfram Research, que possibilitou a concessão de licenças do software Mathematica para alunos e professores de nossos quatro campi. É instrutor do Mathematica certificado pela Wolfram Research.

Published

2015-03-19

How to Cite

Gaudio, A. C. (2015). Using magic to improve Physics classes. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 32(2), 483–497. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2015v32n2p483

Issue

Section

Relatos e propostas de experiências didáticas