Experimental activities and Physics teaching for the early years of elementary school: analysis of a training program for teachers

Authors

  • Grazielle Rodrigues Pereira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro, Campus Mesquita, RJ
  • Livia Mascarenhas de Paula Instituto Oswaldo Cruz, Espaço Ciência Viva, Rio de Janeiro
  • Kely Cristina Marciano Soares Instituto Oswaldo Cruz, Espaço Ciência InterAtiva, Instituto Federal do Rio de Janeiro
  • Lilian Mascarenhas de Paula Espaço Ciência InterAtiva, Instituto Federal do Rio de Janeiro, Escola Municipal Rui Barbosa, Nova Iguaçu, RJ
  • Robson Coutinho-Silva Instituto de Biofísica Carlos Chagas Filho, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Espaço Ciência Viva do Instituto Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n2p579

Abstract

Advances in science and technology are of great importance to the modernization of society, and the introduction of the first scientific concepts from the earliest years of schooling is necessary in order to promote the child's interest in issues related to science. In this sense, the present study investigated the insertion of Physics teaching at the early years of elementary school and evaluated the results of the modules of Physics in a training program for teachers at the early years of elementary school, about their teaching practices. In these modules, different methodologies that consisted in carrying out experimental activities, debates and discussion groups were used. The study included 41 teachers, and different techniques for evaluation were used: questionnaires, focal groups, photographs and participant observation. After analyzing the data, we noticed the absence of topics related to physics in Sciences classes, and the predominance of the teaching of Portuguese Language and Mathematics in detriment of science education. After the participation of teachers in the training program, we observed significant changes in thereof, who started to introduce the teaching of Science / Physics in their classes. So that their students were motivated intrinsically, arousing the interest of these children for matters relating to the teaching of Physics. Finally, this work allowed us to deconstruct conceptions of teachers about the impossibility of teaching Physics to the child and, in the same way pointed for the need to expand the offer of training programs for teachers in the areas of Science to the early years of elementary school.

Author Biographies

Grazielle Rodrigues Pereira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro, Campus Mesquita, RJ

Doutora em Ciências Biológicas (Biofísica) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2014), Mestre em Ensino de Biociências e Saúde (Instituto Oswaldo Cruz/FIOCRUZ), Licenciada em Física pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2004). Desde 2005, atua como docente no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro.

Livia Mascarenhas de Paula, Instituto Oswaldo Cruz, Espaço Ciência Viva, Rio de Janeiro

Possui graduação em Tecnologia em Produção Cultural pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (2010) e mestrado em Ensino em Biociências e Saúde do IOC/FIOCRUZ (2013). Atualmente cursa o Doutorado em Ensino em Biociências e Saúde do IOC/FIOCRUZ. É colaboradora no Espaço CIência Viva.

Kely Cristina Marciano Soares, Instituto Oswaldo Cruz, Espaço Ciência InterAtiva, Instituto Federal do Rio de Janeiro

Graduada em Licenciatura em Física pelo Instituto Federal do Rio de Janeiro e atualmente cursa o mestrado em Ensino em Biociências e Saúde pelo Instituto Oswaldo Cruz - IOC/FIOCRUZ. É colaboradora do Espaço Ciência InterAtiva do IFRJ.

Lilian Mascarenhas de Paula, Espaço Ciência InterAtiva, Instituto Federal do Rio de Janeiro, Escola Municipal Rui Barbosa, Nova Iguaçu, RJ

Professora do Município de Nova Iguaçu - RJ. Atualmente cursa a graduação em Pedagogia e é colaboradora do Espaço Ciência InterAtiva do IFRJ.

Robson Coutinho-Silva, Instituto de Biofísica Carlos Chagas Filho, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Espaço Ciência Viva do Instituto Federal do Rio de Janeiro

Possui graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1984), doutorado em Ciências Biológicas (Biofísica) pelo Instituto de Biofísica Carlos Chagas Filho da Universidade Federal do Rio de Janeiro (1996) e Pós-Doutorado pelo Royal Free and University College Medical School, Londres (2000-2002). Professor Associado IV, lotado no Instituto de Biofísica Carlos Chagas Filho na Universidade Federal do Rio de Janeiro. É chefe do Laboratório de Imunofisiologia e Vice- Presidente do Clube Brasileiro de Purinas. Atualmente é presidente do Espaço Ciência Viva.

Published

2016-09-08

How to Cite

Pereira, G. R., Paula, L. M. de, Soares, K. C. M., Paula, L. M. de, & Coutinho-Silva, R. (2016). Experimental activities and Physics teaching for the early years of elementary school: analysis of a training program for teachers. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 33(2), 579–605. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n2p579

Issue

Section

Relatos e propostas de experiências didáticas