The paradidactic book and teaching of Physics – a fable, scientific, and metaphorical analysis of Alice in Quantumland: An Allegory of Quantum Physics

Authors

  • Aguinaldo Robinson de Souza Universidade Estadual Paulista, Campus de Bauru http://orcid.org/0000-0003-2373-267X
  • Laura Aparecida dos Santos Neves Escola Técnica Estadual (ETC) Elias Nechar, Catanduva, SP

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n3p1145

Abstract

In this paper we present a fable, scientific and metaphorical analysis of the book Alice in Quantumland: An Allegory of Quantum Physics. The objective is to present, through the analysis, subsidies that address the teacher of high schools, how a paradidactic book can be used in the classroom for teaching concepts of quantum physics. The issue, though complex, is likely to be developed in an analogical and metaphorical perspective, in the fable, scientific, temporal and spatial level. The paradidactic book should be considered as a support material to the textbook complementing the activities that allow the development of the understanding of concepts not covered in a common sense approach.

Author Biographies

Aguinaldo Robinson de Souza, Universidade Estadual Paulista, Campus de Bauru

Bacharelado em Química pela Universidade Estadual Paulista, UNESP (1984), mestrado em Química (Físico-Química) pela Universidade de São Paulo, USP (1987), doutorado em Química (Físico-Química) pela Universidade de São Paulo, USP (1993) e pós-doutorado pela Universidade da Califórnia em San Diego, UCSD (1995). Atualmente é Professor Adjunto da Universidade Estadual Paulista, UNESP. Tem experiência na área de Química, com ênfase em Química Teórica, atuando principalmente nos seguintes temas: simulação computacional, software educativo, ensino de ciências, modelos moleculares, teoria do funcional da densidade e computação em GRID.

Laura Aparecida dos Santos Neves, Escola Técnica Estadual (ETC) Elias Nechar, Catanduva, SP

Professora da Escola Técnica Estadual (ETC) Elias Nechar, Catanduva, SP

Published

2016-12-15

How to Cite

de Souza, A. R., & Neves, L. A. dos S. (2016). The paradidactic book and teaching of Physics – a fable, scientific, and metaphorical analysis of Alice in Quantumland: An Allegory of Quantum Physics. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 33(3), 1145–1160. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n3p1145

Issue

Section

Espaços não formais no ensino de Física