Aspects of Vygotsky's theory in the measurement process of physical quantities at the university

Authors

  • Raphael Nunes Púpio Maia Universidade Federal do Rio de Janeiro, Campus Macaé
  • Rubem Raphael dos Santos Caetano Universidade Federal do Rio de Janeiro, Campus Macaé
  • Franciole Marinho Universidade Federal de São Carlos, Campus Araras

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n3p822

Abstract

We investigated the intentional use of scientific signs by university students in Physics teaching laboratory, by analyzing the resolution of simple statistical data processing tasks in a mechanical hypothetical experiment through a written survey. We interpret our results based on Vygotsky's Historical-Cultural Theory, describing the way in which auxiliary external stimuli can alter individual's behavior to report, compare, and combine experimental data. Our approach naturally allows us to describe how the signs associated with the experimental measurements are gradually incorporated by individuals through formal instruction in Higher Education.

Author Biographies

Raphael Nunes Púpio Maia, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Campus Macaé

Graduação em Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2001), mestrado em Física pelo Centro Brasileiro de Pesquisas Físicas (2004) e doutorado em Física pelo Centro Brasileiro de Pesquisas Físicas (2007). Atualmente é docente da UFRJ, campus Macaé.

Rubem Raphael dos Santos Caetano, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Campus Macaé

Possui mestrado profissional em Física pelo Centro Brasileiro de Pesquisas Físicas (2015). Trabalha como técnico de laboratório/ Física na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ- Macaé) e atua em um projetos ligados ao ensino de física, divulgação cientifica e instrumentação. Leciona na engenharia da UFRJ/Macaé como professor substituto em Física e no pré-vestibular comunitário da Nossa Senhora da Consolação e Correia. 

Franciole Marinho, Universidade Federal de São Carlos, Campus Araras

Mestre em Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Published

2016-12-15

How to Cite

Maia, R. N. P., Caetano, R. R. dos S., & Marinho, F. (2016). Aspects of Vygotsky’s theory in the measurement process of physical quantities at the university. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 33(3), 822–838. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n3p822

Issue

Section

Pesquisa em Ensino de Física