Practical-experimental activities in Physics Education

Authors

  • Cleber Adelar Boff Universidade Estadual do Centro-Oeste, Guarapuava, PR
  • Rodrigo Oliveira Bastos Universidade Estadual do Centro-Oeste, Guarapuava, PR
  • Fábio Luiz Melquiades Universidade Estadual de Londrina, PR

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n1p236

Abstract

In this paper we present a discussion about the role of practical-experimental activities in physics education from our readings. It is a reflection on those activities that are considered essential in order to minimize difficulties in learning and teaching processes. To this end, we brought authors who not only advocate the use as well as those who are critical of the pedagogical function of these activities as they are carried out, particularly among researchers who associate their use strengthening of a naive and positivist view of science. It is expected, therefore, to contribute to a critical reflection of the actors involved in the physics education to have didactic laboratory as a research object.

Author Biographies

Cleber Adelar Boff, Universidade Estadual do Centro-Oeste, Guarapuava, PR

Possui graduação em Física pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2005) e Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2015). Atualmente é professor substituo do Instituto Federal Catarinense. 

Rodrigo Oliveira Bastos, Universidade Estadual do Centro-Oeste, Guarapuava, PR

Possui Licenciatura em Física pela Universidade Estadual de Campinas (1999), Mestrado em Geociências pela Universidade Estadual de Campinas (2002) e Doutorado em Física pela Universidade Estadual de Londrina (2008). Atualmente é professor de ensino superior da Universidade Estadual do Centro-Oeste. 

 

 

Fábio Luiz Melquiades, Universidade Estadual de Londrina, PR

Bacharelado em Física (1997) e Licenciatura em Física (1998) pela Universidade Estadual de Londrina, Mestrado (2000) e Doutorado em Física pela Universidade Estadual de Londrina (2007), Pós-doutorado no Instituto de Química da UNICAMP (2012). Atualmente é docente do Departamento de Física da Universidade Estadual de Londrina.

Published

2017-05-05

How to Cite

Boff, C. A., Bastos, R. O., & Melquiades, F. L. (2017). Practical-experimental activities in Physics Education. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 34(1), 236–247. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n1p236

Issue

Section

Atividades experimentais no ensino de Física

Most read articles by the same author(s)