Experimental practices in the teaching of Nuclear Physics using low cost material
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n1p236Abstract
One of the difficulties in Modern Physics teaching is the little widespread of experimental activities. This is particularly true for teaching nuclear physics in Brazilian high school or college. The activities suggested in the literature generally symbolize the real phenomenon, using simulations. It happens because the experimental practices, generally, include some kind of expensive radiation detector and an ionizing radiation source that requires special care for handling and storage, being subject to a highly bureaucratic regulation in Brazil. This paper overcomes these difficulties and proposes two nuclear physics experiments using a low-cost ion chamber: the measurement of Radon-222 daughters collected from the indoor air, and the measurement of the range of alpha particles emitted by the Thorium-232 daughters present in lantern mantles. The article presents the experimental procedures and the expected results, indicating that the experiments may provide support for nuclear physics classes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.

Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >
