Air pressure and nature of science: a didactic sequence with primary sources

Authors

  • Deyzianne Santos Fonseca Master Degree in Science Education, UFRN
  • Juliana Mesquita Hidalgo Ferreira Drummond Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Wesley Costa de Oliveira Doctoral student, UFRN
  • Giovanninni Leite de Freitas Batista Instituto Federal de Educação do Rio Grande do Norte
  • Daniel Brito Freitas Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n1p64

Abstract

This paper presents a didactic sequence based on historical and philosophical approach, which aims to contribute to the teaching of the concept of air pressure and the insertion of discussions on nature of scientific knowledge in basic school. It takes into account the historical construction of this concept in activities that arouse critical thinking. Particularly, students are supposed to engage themselves in an "investigative" process of a given physical phenomenon. They are also supposed to confront their own conceptions to those arising from excerpts of historical sources properly contextualized. It is suggested a mediated intervention of dialogical character, organized in discussions on scientific contents and on nature of science.

Author Biographies

Deyzianne Santos Fonseca, Master Degree in Science Education, UFRN

É licenciada em Física, mestranda em Ensino de Ciências e professora de Física no Ensino Médio

Juliana Mesquita Hidalgo Ferreira Drummond, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

É Bacharela em Física pela Universidade Estadual de Campinas (1998), Mestra em História da Ciência (2001/FAPESP) e Doutora em Filosofia/ Filosofia da Ciência (2005/FAPESP) pela Pontifície Universidade Católica de São Paulo. Realizou estágios de Pós-Doutoramento na UNICAMP (2005-2007/FAPESP) e na PUC-SP (2007-2008/FAPESP). Foi coordenadora de área do PIBID-Física CAPES na Universidade Federal do Rio Grande do Norte entre 2010 e 2012. Atualmente, é professora pesquisadora no Departamento de Física Teórica e Experimental da UFRN e membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática. Atua principalmente nas áreas de História da Ciência, História e Filosofia da Ciência no Ensino e Natureza da Ciência. É integrante do Grupo de História, Teoria e Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo (www.ghtc.usp.br).

Wesley Costa de Oliveira, Doctoral student, UFRN

É Licenciado em Física, Mestre em Ensino de Ciências e Doutorando em Ensino de Ciências.

Professor da rede pública no Ensino Médio.

Giovanninni Leite de Freitas Batista, Instituto Federal de Educação do Rio Grande do Norte

Licenciado em Física, Mestre em Ensino de Ciências, Professor do IFRN.

Daniel Brito Freitas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutor em Física (DFTE-UFRN) com Doutorado-Sanduíche no Osservatorio Astrofisico di Arcetri (OAA-Florença/Itália).
Mestre em Física (DFTE-UFRN).
Licenciado em Física (UFC).
Bacharel em Física (UFC).
Licenciado em Filosofia (UECE).

Published

2017-05-05

How to Cite

Fonseca, D. S., Drummond, J. M. H. F., de Oliveira, W. C., Batista, G. L. de F., & Freitas, D. B. (2017). Air pressure and nature of science: a didactic sequence with primary sources. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 34(1), 64–108. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n1p64

Issue

Section

História e Filosofia da Ciência

Most read articles by the same author(s)