The essential foundations of argumentation in science education: a study from the units, taxonomic elements and quality of the argument

Authors

  • Geraldo Fernandes Departamento de Ciências Biológicas, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri http://orcid.org/0000-0002-1337-1236
  • António M. Rodrigues Laboratório de Pedagogia, Faculdade de Motricidade Humana, Universidade de Lisboa e UIDEF, Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa
  • Carlos A. Ferreira Faculdade de Motricidade Humana, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n3p1020

Abstract

This study aims to understand the argumentative discussions established by children during the development of Inquiry-based Activities in Science Education (IBASE). For this, we elaborated two instruments of analysis of the argumentation. The first, called Taxonomical Elements of Scientific Argumentation (TESA), seeks to characterize the structure and progression of the argument and the second, called Quality of the Modified Argument, aims to rank the argument at different levels. To exemplify the use of these instruments, the children's and young people's argument was analyzed in a scientific workshop on "Flight of the Airplanes". As a result, the categories evidenced by TESAs cannot be thought of as isolated and autonomous units, but rather as a continuum of evolution, characterizing in discursive movements from the simplest to the most complex.

 

 

Author Biographies

Geraldo Fernandes, Departamento de Ciências Biológicas, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Prof. de Ensino de Ciências e Ensino de Física do Departamento de Ciências Biológicas (DCBio) da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM) e Doutor em Ciências da Educação pela Universidade de Lisboa, Portugal.

António M. Rodrigues, Laboratório de Pedagogia, Faculdade de Motricidade Humana, Universidade de Lisboa e UIDEF, Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa

Professor Auxiliar do Departamento de Educação, Ciências Sociais e Humanidades da Faculdade de Motricidade Humana (FMH) da Universidade de Lisboa (UL) em Portugal e doutor em Ciências da Educação pela UTL. Desenvolve pesquisas em Educação e Formação de Professores no Laboratório de Pedagogia da FMH da UL e na Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação do Instituto de Educação da UL.

Carlos A. Ferreira, Faculdade de Motricidade Humana, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa

Professor auxiliar do Departamento de Educação, Ciências Sociais e Humanidades da Faculdade de Motricidade Humana (FMH) da Universidade de Lisboa (UL) em Portugal e doutor em Métodos Matemáticos pela Universidade Técnica de Lisboa. Diretor do Centro de Informática da FMH e coordenador do programa de mestrado EUROMIME (European Master’s in engineering media for education) e coordenador Adjunto do Mestrado em Ciências da Educação da FMH da UL.

Published

2018-12-18

How to Cite

Fernandes, G., Rodrigues, A. M., & Ferreira, C. A. (2018). The essential foundations of argumentation in science education: a study from the units, taxonomic elements and quality of the argument. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 35(3), 1020–1059. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n3p1020

Issue

Section

Bases Teóricas e Metodológicas do Ensino de Física mediadas por TICs