Contributions of the Arduino in the Teaching of Physics: a systematic review of publications in the area of education

Authors

  • Michele Paulino Carneiro Moreira Master student of Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará
  • Mairton Cavalcante Romeu Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará
  • Francisco Regis Vieira Alves Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará
  • Francisco Roberto Oliveira da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n3p721

Abstract

This paper presents a review of the literature on the use of Arduino in Physics teaching, conducted through the consultation of articles published in the main Brazilian science teaching journals. The research focused on the contributions of the use of Arduino directed to the teaching of Physics and resulted in a sample of 20 articles. The collected papers were classified into two categories: didactic proposals tested in the classroom, and didactic proposals for application in the classroom. In addition, the main objectives expected by the practices are: innovation of the didactic laboratories, interdisciplinarity and contextualization, potentiate the learning of the physical concepts, make classes attractive and motivating, obtaining data and dissemination of the Arduino. It is possible to observe that, although this technology is relatively new, there are already many publications in the area, with possible applications in physics teaching. Most, with metrological proposals focused on experimental practice, as well as, the automation of didactic laboratories. In general, in the experimental practices approached, satisfactory but punctual results were obtained. Although many innovatory didactic proposals have been made public, there are still few studies that show data regarding the learning of physical concepts through the application of the aforementioned resources in the classroom.

Author Biographies

Michele Paulino Carneiro Moreira, Master student of Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Mestranda em Ensino de Ciências e Matemática do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará.  

 

Mairton Cavalcante Romeu, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, IFCE.

Francisco Regis Vieira Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, IFCE.

Francisco Roberto Oliveira da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática, docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, IFCE.

Published

2018-12-18

How to Cite

Moreira, M. P. C., Romeu, M. C., Alves, F. R. V., & da Silva, F. R. O. (2018). Contributions of the Arduino in the Teaching of Physics: a systematic review of publications in the area of education. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 35(3), 721–745. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n3p721

Issue

Section

Pesquisa em Ensino de Física

Most read articles by the same author(s)