ENEM, teaching practice and active methodologies: an equation that does not close

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n1p55

Abstract

From a duodecenal literary review, in periodicals devoted explicitly to physics teaching, we observed that the relationship between ENEM and teaching practice is not investigated. Discussions about the possibility that  ENEM  is  contributing  to  the promotion of traditional classroom postures are strongly avoided in the last 20 years. From this perspective, the exam would be in great conflict with active learning methodologies. The paper presents the details of the review implemented, proposing that the possible mechanisms of influence of this exam in classroom activities be brought to the center of the discussions about physics teaching.

Author Biography

Erick dos Santos Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, Campus Juína

Doutorando em Ensino de Ciências pela Universidade de São Paulo (USP) e docente do quadro permanente do Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT). Dedica-se às atividades de pesquisa e extensão, voltadas ao ensino de física e seu diálogo mais direto com a sala de aula, com ênfase em estratégias de ensino e formação de professores. Tópicos de interesse: estratégias de ensino, formação de professores, videoanálise e modelagem físico-matemática.

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Published

2019-05-13

How to Cite

Silva, E. dos S. (2019). ENEM, teaching practice and active methodologies: an equation that does not close. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 36(1), 55–68. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n1p55

Issue

Section

Pesquisa em Ensino de Física