Historical-didactic approach for the teaching of the Electroweak Theory using computational simulations of historical experiments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n1p242

Abstract

This research presents a didactic proposal for Higher Education, focused on the discussion of Modern and Contemporary Physics, which includes the approach of the Electroweak Theory through a historical composition of this theory and computational simulations of the historical experiments that contributed in the process of unification of the electromagnetic and weak interactions. This proposal was elaborated with theoretical and methodological bases from the principles of historical didactics approaches, the theory of Meaningful Learning, Didactics of Sciences and Didactical Units. The analysis of questionnaires and Gowin’s diagrams, used to evaluate the effectiveness the didactic proposal, presents positive evidences on students' learning with regard to scientific content and in relation to the Nature of Science.

Author Biographies

Márcia da Costa, Universidade Estadual do Centro Oeste

Doutora e Mestra em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina, UEL. Graduada em Física Licenciatura pela Universidade Estadual do Centro-Oeste. Atualmente é professora colaboradora na Universidade Estadual do Centro-Oeste, atuando nos seguintes tópicos: História e Filosofia da Ciência, Inserção de Física Moderna no Ensino Médio, Física de Partículas, Questões de Gênero na Comunidade Científica e Softwares para o Ensino de Física.

Irinéa de Lourdes, Universidade Estadual de Londrina

Graduada em Física, modalidade Licenciatura, pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1987), mestra em Ensino de Ciências (Modalidade Física e Química) pela Universidade de São Paulo (1992), doutora em Filosofia pela Universidade de São Paulo e Université Paris VII (1999), com pós-doutorado em Ciência, Tecnologia e Sociedade no Massachusetts Institute of Technologie (MIT), no período de 2009/2010. Atualmente é Professora Associada no Departamento de Física da Universidade Estadual de Londrina.

References

ADÚRIZ-BRAVO, A.; IZQUIERDO, Y. M. Acerca de la didáctica de las ciencias como disciplina autónoma. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vigo, v. 1, n. 3, p. 130-140, 2002.

AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: Uma perspectiva cognitiva. Tradução: TEODORO, V. D. Lisboa: Editora Plátano, 2003. 243 p.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Trad. RETO, L. A.; PINHEIRO, A. São Paulo: Edições 70, 2011.

BATISTA, I. L. Uma adoção da História e Filosofia da Ciência no desenvolvimento dos saberes docentes interdisciplinares. In: BATISTA, I. L. (Org). Conhecimentos e saberes na educação em ciências e matemática. Londrina: Editora Eduel, 2016. p. 157-167.

BATISTA, I. O ensino de teorias físicas mediante uma estrutura histórico-filosófica. Ciência & Educação, v. 10, n. 3, p. 461-476, 2004.

CACHAPUZ, A. F. PRAIA, J.; JORGE, M. Da Educação em Ciência às orientações para o ensino de Ciências: um repensar epistemológico. Ciência & Educação, Bauru, v. 10, n. 3, p. 363-381, dez, 2004.

CACHAPUZ, A.; PRAIA, J.; PÉREZ, G. D.; CARRASCOSA, J.; MARTÍNEZ-TERRADES, F. A emergência da didáctica das ciências como campo específico de conhecimento. Revista Portuguesa de Educação, Minho, v. 14, n. 1, p. 155-195, 2001.

CHANG, H. How historical experiments can improve scientific knowledge and science education: the cases of boiling water and electrochemistry. Science & Education, v. 20, p. 317-341, 2011.

COSTA, M. experimentos históricos em ambiente virtual: uma abordagem histórico-didática a respeito da teoria eletrofraca para o estudo de física de partículas no ensino superior. 2019. 423 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina.

GOWIN, D. B.; ALVAREZ, M. A. The art of educanting with V diagrams. Cambridge Universit Press, 2005. 231 p.

HEERING, P. Analysing unsuccessful experiments and instruments with the replication method. Éndoxa, Madrid, n. 19, p. 315-40, 2005.

LEDERMAN, N. G., ABD-EL-KHALICK, F. Avoiding de-Natured Science: Activities That Promote Understandings of the Nature of Science. In: MCCOMAS, W. F (Ed). The nature of science in science education: Rationales and strategies. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers, 1998, p. 83-126.

METZ, D.; STINNER, A. A role for historical experiments: capturing the spirit of the itinerant lecturers of the 18th century. Science & Education, v. 16, n. 6, p. 613-624, 2007.

MOREIRA, M. A. Mapas conceituais e diagramas V. Porto Alegre, 2006.

NETO, J. S.; CAVALCANTI, C. J. H.; OSTERMANN, F. Estratégias discursivas adotadas por professores em formação na compreensão do fenômeno da complementaridade em atividades didáticas mediadas pelo interferômetro virtual de Mach-Zehnder. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, São Paulo, v. 15, n. 2, p. 293-320, mai/ago. 2015.

PEREIRA. P. A.; OSTERMANN, F. Sobre o ensino de física moderna e contemporânea: uma revisão da produção acadêmica recente. Investigação em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 14, n. 3, p. 393-420, dez. 2009.

VALADARES, J. Organizadores gráficos facilitadores da Aprendizagem Significativa: Diagramas em Vê e Mapas conceituais. Coleção Educação e Desenvolvimento. Lisboa: UIED, 2014.

ZABALA, A. A Prática educativa: como ensinar. Tradução: Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998. 224 p.

Published

2020-04-06

How to Cite

Costa, M. da, & Lourdes, I. de. (2020). Historical-didactic approach for the teaching of the Electroweak Theory using computational simulations of historical experiments. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 37(1), 242–262. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n1p242

Issue

Section

Relatos e propostas de experiências didáticas

Most read articles by the same author(s)