Historical-didactic approach for the teaching of the Electroweak Theory using computational simulations of historical experiments
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n1p242Abstract
This research presents a didactic proposal for Higher Education, focused on the discussion of Modern and Contemporary Physics, which includes the approach of the Electroweak Theory through a historical composition of this theory and computational simulations of the historical experiments that contributed in the process of unification of the electromagnetic and weak interactions. This proposal was elaborated with theoretical and methodological bases from the principles of historical didactics approaches, the theory of Meaningful Learning, Didactics of Sciences and Didactical Units. The analysis of questionnaires and Gowin’s diagrams, used to evaluate the effectiveness the didactic proposal, presents positive evidences on students' learning with regard to scientific content and in relation to the Nature of Science.
References
ADÚRIZ-BRAVO, A.; IZQUIERDO, Y. M. Acerca de la didáctica de las ciencias como disciplina autónoma. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vigo, v. 1, n. 3, p. 130-140, 2002.
AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: Uma perspectiva cognitiva. Tradução: TEODORO, V. D. Lisboa: Editora Plátano, 2003. 243 p.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Trad. RETO, L. A.; PINHEIRO, A. São Paulo: Edições 70, 2011.
BATISTA, I. L. Uma adoção da História e Filosofia da Ciência no desenvolvimento dos saberes docentes interdisciplinares. In: BATISTA, I. L. (Org). Conhecimentos e saberes na educação em ciências e matemática. Londrina: Editora Eduel, 2016. p. 157-167.
BATISTA, I. O ensino de teorias físicas mediante uma estrutura histórico-filosófica. Ciência & Educação, v. 10, n. 3, p. 461-476, 2004.
CACHAPUZ, A. F. PRAIA, J.; JORGE, M. Da Educação em Ciência às orientações para o ensino de Ciências: um repensar epistemológico. Ciência & Educação, Bauru, v. 10, n. 3, p. 363-381, dez, 2004.
CACHAPUZ, A.; PRAIA, J.; PÉREZ, G. D.; CARRASCOSA, J.; MARTÍNEZ-TERRADES, F. A emergência da didáctica das ciências como campo específico de conhecimento. Revista Portuguesa de Educação, Minho, v. 14, n. 1, p. 155-195, 2001.
CHANG, H. How historical experiments can improve scientific knowledge and science education: the cases of boiling water and electrochemistry. Science & Education, v. 20, p. 317-341, 2011.
COSTA, M. experimentos históricos em ambiente virtual: uma abordagem histórico-didática a respeito da teoria eletrofraca para o estudo de física de partículas no ensino superior. 2019. 423 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina.
GOWIN, D. B.; ALVAREZ, M. A. The art of educanting with V diagrams. Cambridge Universit Press, 2005. 231 p.
HEERING, P. Analysing unsuccessful experiments and instruments with the replication method. Éndoxa, Madrid, n. 19, p. 315-40, 2005.
LEDERMAN, N. G., ABD-EL-KHALICK, F. Avoiding de-Natured Science: Activities That Promote Understandings of the Nature of Science. In: MCCOMAS, W. F (Ed). The nature of science in science education: Rationales and strategies. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers, 1998, p. 83-126.
METZ, D.; STINNER, A. A role for historical experiments: capturing the spirit of the itinerant lecturers of the 18th century. Science & Education, v. 16, n. 6, p. 613-624, 2007.
MOREIRA, M. A. Mapas conceituais e diagramas V. Porto Alegre, 2006.
NETO, J. S.; CAVALCANTI, C. J. H.; OSTERMANN, F. Estratégias discursivas adotadas por professores em formação na compreensão do fenômeno da complementaridade em atividades didáticas mediadas pelo interferômetro virtual de Mach-Zehnder. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, São Paulo, v. 15, n. 2, p. 293-320, mai/ago. 2015.
PEREIRA. P. A.; OSTERMANN, F. Sobre o ensino de física moderna e contemporânea: uma revisão da produção acadêmica recente. Investigação em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 14, n. 3, p. 393-420, dez. 2009.
VALADARES, J. Organizadores gráficos facilitadores da Aprendizagem Significativa: Diagramas em Vê e Mapas conceituais. Coleção Educação e Desenvolvimento. Lisboa: UIED, 2014.
ZABALA, A. A Prática educativa: como ensinar. Tradução: Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998. 224 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.

Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >
