Cordel and Comic Art literature: a didactic sequence for inserting topics of quantum physics in high school teaching

Authors

  • Samuel dos Santos Feitosa Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano https://orcid.org/0000-0002-1540-6797
  • Khennya Maria Araujo Departamento de Física, Universidade Regional do Cariri
  • Marcelo Souza da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano https://orcid.org/0000-0002-8118-0052
  • Francisco Augusto Silva Nobre Departamento de Física, Universidade Regional do Cariri

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p662

Abstract

The insertion of topics of Modern and Contemporary Physics (FMC in the Portuguese abbreviation) in high school is a challenge in the current panorama of Physics teaching. In the perspective of collaborating with this debate, we present in this article an alternative didactic sequence, using elements of artistic expression, aiming to help high school teachers in their approach of topics of Quantum Mechanics intended for high school students. The comic book (HQs in the Portuguese abbreviation), entitled The way adventures and debates from the classical atom to the quantum atom, come about basic interpretations of the Planck, Bohr, de Broglie and Schrödinger theories regarding the structure of the atoms. The experience of the application took place in a classroom of the third year throughout the didatic sequence which was inspired by Potentially Significant Teaching Unit (UESP in the Portuguese abbreviation), taking into account principles of cognitive theory of meaningful learning. The results of the experiment were analyzed under a qualitative-quantitative perspective, and indicated a satisfactory progress of the students' resourcefulness, collaborating for the development of an investigative attitude. The students also demonstrated involvement with didactic material, commitment to team work, and, above all, initial understanding of the concepts and phenomena studied. The contextualization of the content as cordel language verses and the illustrations of comics, through the approximation between Art and Sciences, allowed students to think and study Physics from the perspective of creativity, giving more freedom to stimulate the development of the imaginative capacity.

Author Biographies

Samuel dos Santos Feitosa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano

Licenciado em Física pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) e mestre em Ensino de Física pela Universidade Regional do Cariri (URCA). Tem experiência em Ensino de Física, com ênfase em divulgação científica. Trabalha com elaboração de cordéis científicos desde 2007, em parceria com os poetas e professores Jean Moisés de Sousa e Josenildo Maria de Lima, através do projeto “A Física em Cordel”. Tem experiência com educação básica no ensino fundamental, médio, técnico e educação de jovens e adultos. Atualmente, ocupa o cargo de Técnico de Laboratório de Física no IF Sertão – PE, campus Salgueiro, auxiliando na dinâmica de formação de professores em espaços como Laboratórios Didáticos de Física e Museu de Ciências, além de desenvolver atividades de ensino, pesquisa e extensão junto a programas como PIBID e Residência Pedagógica.

Khennya Maria Araujo, Departamento de Física, Universidade Regional do Cariri

Acadêmica do Curso de Licenciatura em Física da Universidade Regional do Cariri – URCA. Tem experiência na área de Física, com ênfase em Ensino de Física, atuando principalmente nos seguintes temas: aprendizagem significativa, folhetos de cordel e termodinâmica. Também trabalha com produção e utilização de Histórias em Quadrinhos para o Ensino de Física.

Marcelo Souza da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano

Francisco Augusto Silva Nobre, Departamento de Física, Universidade Regional do Cariri

Bacharel e Mestre em Física pela Universidade Federal do Ceará e Doutor em Física pelo Centro Brasileiro de Pesquisas Físicas, com Pós-Doutoramento no Laboratório de Pesquisa Multimeios da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará. Fez também Pós-Doutoramento na Université de Poitiers na temática do Ensino de Ciências e Literatura, e atualmente é Professor Associado da Universidade Regional do Cariri. Tem experiência na área de Teoria Quântica de Campos e Ensino de Física, área que vem se dedicando integralmente nos últimos dez anos. É membro da Comissão de Pós-Graduação da Sociedade Brasileira de Física (Coordenação Geral do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física – PROFISICA) e Bolsista de Produtividade BPI-FUNCAP. Tem artigos e livros publicados na área de ensino com a temática dos folhetos de cordel para o ensino de ciências e matemática.

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Published

2020-08-12

How to Cite

Feitosa, S. dos S., Araujo, K. M., Silva, M. S. da, & Nobre, F. A. S. (2020). Cordel and Comic Art literature: a didactic sequence for inserting topics of quantum physics in high school teaching. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 37(2), 662–694. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p662

Issue

Section

Relatos e propostas de experiências didáticas