Cordel and Comic Art literature: a didactic sequence for inserting topics of quantum physics in high school teaching
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p662Abstract
The insertion of topics of Modern and Contemporary Physics (FMC in the Portuguese abbreviation) in high school is a challenge in the current panorama of Physics teaching. In the perspective of collaborating with this debate, we present in this article an alternative didactic sequence, using elements of artistic expression, aiming to help high school teachers in their approach of topics of Quantum Mechanics intended for high school students. The comic book (HQs in the Portuguese abbreviation), entitled The way adventures and debates from the classical atom to the quantum atom, come about basic interpretations of the Planck, Bohr, de Broglie and Schrödinger theories regarding the structure of the atoms. The experience of the application took place in a classroom of the third year throughout the didatic sequence which was inspired by Potentially Significant Teaching Unit (UESP in the Portuguese abbreviation), taking into account principles of cognitive theory of meaningful learning. The results of the experiment were analyzed under a qualitative-quantitative perspective, and indicated a satisfactory progress of the students' resourcefulness, collaborating for the development of an investigative attitude. The students also demonstrated involvement with didactic material, commitment to team work, and, above all, initial understanding of the concepts and phenomena studied. The contextualization of the content as cordel language verses and the illustrations of comics, through the approximation between Art and Sciences, allowed students to think and study Physics from the perspective of creativity, giving more freedom to stimulate the development of the imaginative capacity.
References
ABREU, M. Histórias de cordéis e folhetos. Campinas: Mercado de Letras: ALB, 1999.
ABREU, M. Então se forma a história bonita – relações entre folhetos de cordel e literatura erudita. Horizontes Antropológicos, v. 10, n. 22, p. 199-218, 2004.
ATAÍDE, J. S. P.; SOUSA, J. M.; LIMA, J. M.; FEITOSA, S. S. Regionalizando a Ciência: a física em cordel. In: SOUSA, C. M. (org.). Jornalismo Científico & Desenvolvimento Regional: Estudos e Experiências. Campina Grande: EDUEPB, 2008. p. 67-76.
BARBOSA, A. S. M.; PASSOS, C. M. B.; COELHO, A. de A. O Cordel como Recurso Didático no Ensino de Ciências. Experiências em Ensino de Ciências, v. 6, n. 2, p. 161-168, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Brasília: MEC, 1999.
BRASIL. Secretaria de Educação Média: Parâmetros Curriculares Nacionais + - Ensino Médio: Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Secretaria de Educação Média. Brasília: MEC –SEMTEC, 2002.
CARUSO, F.; CARVALHO, M.; SILVEIRA, M. C. Uma proposta de ensino e divulgação de ciências através dos quadrinhos. Ciência & Sociedade, 2002.
GRECA I. M. Discutindo aspetos metodológicos da pesquisa em Ensino de Ciências: algumas questões para refletir. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, n. 1, p. 73-82, 2002.
GUERRA, A. Considerações sobre a Reforma da Lei 9394, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 34, n. 1, p. 1-5, maio 2017.
HEWITT, P. G. Física Conceitual, Porto Alegre: Bookman, 2002.
JORGE, L.; PEDUZZI, L. O. Q. Do casamento entre arte e ciência aos enlaces da palavra e imagem nas histórias em quadrinhos. Experiências em Ensino de Ciências, v. 14, n. 1, p. 61-83, 2019.
LEMAIRE. R. Tradições que se refazem. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, n. 35, p. 17-30, 2010.
LIMA, J. M. Literatura de cordel e ensino de Física: uma aproximação para a popularização da ciência. 2013. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande.
LIMA, J. M.; SOUSA, J. M.; GERMANO, M. G. A. Literatura de cordel como veículo de popularização da ciência: uma intervenção no ensino de física. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, VIII, 2011, Campinas. Disponível em: <http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/resumos/R0934-1.pdf>. Acesso em: 15 jan. 2020.
MEDEIROS, A.; AGRA, J. T. N. A astronomia na literatura de cordel. Física na Escola, v. 11, n. 1, p. 5-8, 2010.
MOREIRA, I. C.; MASSARANI, L.; ALMEIDA, C. Representações da ciência e da tecnologia na literatura de cordel. Bakhtiniana, v. 11, n. 3, p. 5-25, 2016.
MOREIRA, M. A. Unidades de Ensino Potencialmente Significativas – UEPS. Aprendizagem Significativa em Revista, v. 1, n. 2, p. 43-63, 2011.
MOZENA, E. R.; OSTERMANN, F. Editorial: Sobre a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e o Ensino de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 33, n. 2, p. 327-332, set. 2016.
NOBRE, F. A. S. Folhetos de Cordel Científicos: Um Catálogo e uma Sequência de Ensino. São Leopoldo: Trajetos Editorial, 2017.
PIETROCOLA, M.; POGIBIN, A.; OLIVEIRA, R.; ROMERO, T. Física em contextos: pessoal, social e histórico. São Paulo: FTD, 2010.
RAFAEL, R. F.; SILVA, R. M. da; NOBRE, F. A. S.; VIEIRA, L. A. O estudo da termodinâmica com o uso de folhetos de cordel. Experiências em Ensino de Ciências, v. 13, n. 1, p. 15-31, 2018.
RIBEIRO, D. M. S.; SILVA, M. S. Textos de Divulgação Científica: uma intervenção para aprofundar as concepções epistemológicas de professores e estudantes de Física. Acta Scientiae, v. 17, n. 3, p. 697-714, 2015.
SILVA, J. J. A. A utilização da literatura de cordel como instrumento didático-metodológico no ensino de geografia. 2012. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.
SILVA, M. S.; RIBEIRO, D. M. S. Ensino de Física no Sertão: Literatura de cordel como ferramenta didática. Revista Semiárido de Visu, v. 2, n. 1, p. 231-240, 2012.
SILVA, R. M. da; RAFAEL, R. F; NOBRE, F. A. S.; ARAÚJO, K. M. G de. Estudando transferência de calor utilizando folhetos de cordel científicos. Revista do Professor de Física, v. 1, n. 1, p. 1-10, 2017.
SOUZA, E. O. R.; VIANNA, D. M. Usando Física em quadrinhos para discutir a diferença entre inversão e reversão da imagem em um espelho plano. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 31, n. 3, p. 601-613, 2014.
TENFEN, D. N. Editorial: Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 33, n. 1, p. 1-2, abr. 2016.
TESTONI, L. A. Um corpo que cai: as Histórias em Quadrinhos no Ensino de Física. 2004. Dissertação (Mestrado) Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >