Investigative Process Analysis from Oriented Problems Propositions in Teaching Acoustics

Authors

  • Paulo Henrique dos Santos Sartori Universidade Federal do Pampa, Campus Caçapava do Sul
  • Graciela de Lima Freitas Instituto Estadual de Educação Dinarte Ribeiro, Caçapava do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p782

Abstract

This study deals with a proposal in the field of Physics Education, on the theme "Study of Sound". In this paper we discuss the role of investigative experimental activities in the classroom related to physics, through what we call Oriented Problems Propositions (OPP). It analyzes how the students of a third year of the Integrated High School of a public school of the city of Caçapava do Sul, RS, appropriate and interact with the investigation process and which empirical relations are able to infer. It was found that the group of students performed the OPP autonomously, collaboratively and carefully; highlighting the ability to reflect critically on the process and denoting a know-how very close to what would be expected from a typical approach of scientific investigations, obtaining empirical relationships relevant to the various situations faced.

Author Biographies

Paulo Henrique dos Santos Sartori, Universidade Federal do Pampa, Campus Caçapava do Sul

Doutor em Educação em Ciências pela Universidade Federal de Santa Maria (2012). Possui Mestrado em Educação em Ciências (2008) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, onde realizou a Especialização em Matemática Aplicada (2003). Licenciado em Ciências (1991) e em Matemática (1994) pela Universidade de Cruz Alta. Tem experiência nas áreas da Física, Física Experimental e Biofísica no Ensino Superior; Física e Física Nuclear no Ensino Médio e Ciências no Ensino Fundamental. Atuou no Núcleo de Apoio ao Ensino de Ciências da Universidade de Cruz Alta, prestando assessoria em Projetos de implementação de Laboratórios e ministrando Oficinas de Formação e Capacitação de Professores com ênfase em Experimentação Didática. Também trabalhou como Técnico em Histologia e Técnico em Laboratório: Multidisciplinar, Química e Biologia. Atualmente é Professor do Magistério Superior no Curso de Licenciatura em Ciências Exatas da Universidade Federal do Pampa, onde participa de projeto de Pesquisa sobre Atividade Experimental Problematizada e Coordena os Projetos de Extensão: Jogando Xadrez no Campus e nas Escolas e Curso Preparatório Comunitário. Atua, desde 2018, no Curso de Ciências da Natureza EaD da UFRGS, elaborando e confeccionando os Kits Didáticos de Física.

Graciela de Lima Freitas, Instituto Estadual de Educação Dinarte Ribeiro, Caçapava do Sul

Licenciada em Ciências Exatas, Habilitação em Física pela Universidade Federal do Pampa, Campus Caçapava do Sul; Especialista em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal do Pampa, Campus Caçapava do Sul. Atualmente, é servidora pública, atuando como agente educacional no Instituto Estadual de Educação Dinarte Ribeiro.

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Published

2020-08-12

How to Cite

Sartori, P. H. dos S., & Freitas, G. de L. (2020). Investigative Process Analysis from Oriented Problems Propositions in Teaching Acoustics. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 37(2), 782–806. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p782

Issue

Section

Relatos e propostas de experiências didáticas

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