Keyboards or clickers as a complementary instrument that favors the construction of Meaningful Learning in the resolution of problems in electromagnetism
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p957Abstract
One of the difficulties that the theory of significant learning has is to be able to immediately determine conceptual assimilation, that is, to know how the learner is interacting between the previous concepts and the new concepts to be learned. The tecleras or clickers as a technological instrument of the new information and communication technologies allow us to have instantaneous answers from each one of the students when they are subjected to questions that explain their assimilation process. This research proposes a teaching method in problem solving, based on guided inquiry, so that the teacher detects the assimilation of the students when they solve problems. It is underpinned by Ausubel's theory of meaningful learning and Vygotsky's sociocultural theory. The investigation is solved by means of a mixed, quantitative and qualitative methodology, with a quasi-experimental design, where two groups are compared in problem solving; a control group and an experimental group. Problem solving is carried out in an Electromagnetism course, at university undergraduate level. The results show significant progress in the acquisition of significant learning between the experimental group and the control group.References
AUSUBEL, D. P. The acquisition and retention of knowledge: A cognitive view. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 2000.
BENEGAS, J. Tutoriales para Física Introductoria: Una experiencia exitosa de Aprendizaje Activo de la Física. Latin-American Journal of Physics Education, v. 1, n. 1, 2007.
GUISASOLA, J.; ZUBIMENDI, J. L.; ALMUDI, J. M.; CEBERIO, M. Propuesta de Enseñanza en Cursos Introductorios de Física en la Universidad basada en investigación didáctica. Enseñanza de las Ciencias, v. 25, p. 91-106, 2007.
McDEMONTT, L. C.; SHAFFER, P. S. Tutoriales para Física Introductoria. Buenos Aires: Prentice Hall, 2001.
MOREIRA, M A. Investigación Básica en Educación en Ciencias: Una Visión Personal. Revista Chilena de Educación Científica, v. 3, n. 1, p. 10-17, 2004.
MOREIRA, M. A. Fundamentos Teóricos para la Investigación en Enseñanza de las Ciencias, In: PROGRAMA INTERNACIONAL DE DOCTORADO EN ENSEÑANZA DE LAS CIENCIAS (PIDEC), Universidad de Burgos, España, 1999. Actas…
MOREIRA, M. A. A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Brasília: Editora da UnB, 2006.
MOREIRA, M. A. Teorias de aprendizagem. São Paulo: E. P. U., 2011. 242p
QUINN, A. An exploratory study of opinions on clickers and class participation from students of human behaviour in the social environment. Journal of Human Behaviour in the Social Environment, v. 20, n. 6, p. 721-731, 2010.
SILVA, R. La enseñanza de la Física mediantes un aprendizaje significativo y cooperativo en Blended Learning. 2011. Tesis (Doctorado) - Universidad de Burgos, Espanha.
SILVA, R.; LÓPEZ, E. Metodología activa para la enseñanza de la Física con apoyo de elearning. Visiones Científicas, Valparaíso, v. 7, n. 1, 2004.
SILVA, R.; LÓPEZ, E. Modelo metodológico didáctico para la enseñanza de la Física Experimental ambientado en Blended Learning. Visiones Científicas, Valparaíso, v. 8, n. 1, 2009.
SORIANO, M. R.; BARBIRIC, D. A.; SPELTINI, C. Método de indagación guiada en cursos de Química General. Análisis de casos. In: JORNADAS DE ENSEÑANZA UNIVERSITARIA DE LA QUÍMICA, VII, 2006. Actas... p. 21-26.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >