Analysis of the Astronomy knowledge approach in PNLD Physics books 2018

Authors

  • Gustavo Fontoura Souza Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte https://orcid.org/0000-0002-9934-1256
  • Janilson Simões de Azevedo Filho Escola Estadual Filomena de Azevedo, Santo Antônio, RN

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e73273

Abstract

This work presents the results of the analysis of High School Physics textbooks, approved and offered by the “Programa Nacional do LivroDidático” (PNLD), for the triennium 2018-2020, about the way they approach and present knowledge about Astronomy. The bibliographic research also consulted the PCN + of Natural Sciences for Secondary Education, which has as one of its themes the "Universe, Earth and Life", for the diagnosis of the relationship between the contents and themes addressed in that and those contemplated within structure of the textbooks analyzed. The research is considered of a qualitative nature, based on a bibliographical review of works that deal with both Physics and Astronomy teaching, as well as presenting official references and guidelines on the curricular proposals for the pedagogical work of the natural sciences in High School, the last stage of Basic Education. In the analysis of the data collected in each work, as well as in the comparison between the collections that were objects of study of this research, it is verified that the works made available by the PNLD 2018 are not consonant in relation to the amount of astronomical subjects approached, according to the specific guidelines of the PCN + of Natural Sciences for High School.

Author Biographies

Gustavo Fontoura Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2001), graduação em Física pela Universidade Potiguar (2003), mestrado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2005) e Doutorado em Engenharia Elétrica pela UFRN (2018). Atualmente é professor da Carreira de Magistério do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte. Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Matemática da Computação, atuando principalmente nos seguintes temas: mineração de dados, processamento de imagens coloridas e análise de dados.

Janilson Simões de Azevedo Filho, Escola Estadual Filomena de Azevedo, Santo Antônio, RN

Possui graduação em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2015) e graduação em Pedagogia – Licenciatura, pela Faculdade Mauricio de Nassau, Natal, RN (2010). Atualmente, é suporte pedagógico da Escola Estadual Filomena de Azevedo e professor de Física da Secretaria de Estado da Educação e da Cultura do Rio Grande do Norte. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação.

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Published

2021-03-25

How to Cite

Souza, G. F., & de Azevedo Filho, J. S. (2021). Analysis of the Astronomy knowledge approach in PNLD Physics books 2018. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 38(1), 66–83. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e73273

Issue

Section

Ensino e aprendizagem de Ciências/Física