Analysis of the Astronomy knowledge approach in PNLD Physics books 2018
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e73273Abstract
This work presents the results of the analysis of High School Physics textbooks, approved and offered by the “Programa Nacional do LivroDidático” (PNLD), for the triennium 2018-2020, about the way they approach and present knowledge about Astronomy. The bibliographic research also consulted the PCN + of Natural Sciences for Secondary Education, which has as one of its themes the "Universe, Earth and Life", for the diagnosis of the relationship between the contents and themes addressed in that and those contemplated within structure of the textbooks analyzed. The research is considered of a qualitative nature, based on a bibliographical review of works that deal with both Physics and Astronomy teaching, as well as presenting official references and guidelines on the curricular proposals for the pedagogical work of the natural sciences in High School, the last stage of Basic Education. In the analysis of the data collected in each work, as well as in the comparison between the collections that were objects of study of this research, it is verified that the works made available by the PNLD 2018 are not consonant in relation to the amount of astronomical subjects approached, according to the specific guidelines of the PCN + of Natural Sciences for High School.
References
AMARAL, P. O ensino de astronomia nas séries finais do ensino fundamental: uma proposta de material didático de apoio ao professor. 2008. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação de Ensino de Ciências, Instituto de Física, Universidade de Brasília, Brasília.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1995.
BARRETO, B.; XAVIER, C. Física aula por aula. São Paulo: FTD, 2010.
BATISTA, M. C.; FONTES, A. D. S.; PEREIRA, R. F. Ensino de Astronomia: o problema da órbita da Terra. Arquivos do Museu Dinâmico Interdisciplinar da Universidade Estadual de Maringá, v. 21, n. 3, p. 155-165, 2017.
BATISTA, M. C.; FUSINATO, P. A.; DE OLIVEIRA, A. A. Astronomia nos livros didáticos de Ciências do Ensino Fundamental I. Ensino & Pesquisa, 2018.
BONJORNO, J. R. et al. Física. 3. ed. São Paulo: FTD, 2016.
BRASIL, M. E. C. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Brasília: Ministério da Educação, 2010.
BRASIL, M. E. C. SEB. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC, SEB, 2006.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. PCN+ Ensino médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais-Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. 2002.
BRETONES, P. S. Disciplinas introdutórias de astronomia nos cursos superiores do Brasil. 1999. 187p. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Geociencias, Campinas, SP. Disponível em:
<http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/287056>.
DE OLIVEIRA COELHO, F. B.; BULEGON, A. M. Análise do tema Astronomia, nos livros didáticos indicados pelo PNLD, dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Vidya, v. 33, n. 1, p. 12, 2013.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FUKUI, A.; MOLINA, M. D. M.; VENÊ; NANI, A. P. S. N. Ser Protagonista: Física. 3. ed. São Paulo: Editora SM, LTDA, 2016.
GASPAR, A. Compreendendo a Física. Editora Ática, 2016.
GONÇALVES FILHO, A.; TOSCANO, C. Física: interação e tecnologia. São Paulo: Leya, 2016.
GUALTER, J. B.; NEWTON, V. B.; HELOU, R. D. Tópicos de Física. São Paulo: Saraiva, 2016.
GUIMARÃES, O.; PIQUEIRA, J. R.; CARRON, W. Física. São Paulo: Ática, 2016.
LANGHI, R.; NARDI, R. Ensino de Astronomia: Erros conceituais mais comuns presente em livros didáticos de ciência. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 24, n. 1, p. 87-111, 2007.
LANGHI, R.; NARDI, R. Justificativas para o ensino de Astronomia: o que dizem os pesquisadores brasileiros? Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 3, p. 041-059, 2014.
LANGHI, R.; NARDI, R. Ensino da astronomia no Brasil: educação formal, informal, não formal e divulgação científica. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 31, n. 4, p. 4402-4412, 2009.
LEITE, C.; HOSOUME, Y. Os professores de ciências e suas formas de pensar a astronomia. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, n. 4, p. 47-68, 2007.
LOBATO, A. C. et al. Dirigindo o olhar para o efeito estufa nos livros didáticos de ensino médio: é simples entender esse fenômeno? Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 11, n. 1, p. 7-22, 2009.
LUZ, A. M. R. D.; ÁLVARES, B. A.; GUIMARÃES, C. D. C. Física: contextos e aplicações. 2. ed. São Paulo: Scipione, 2016.
MACEDO, E. S.; DUTRA, G.; FERNANDES, S. O Ensino de Astronomia em Amargosa: uma reflexão sobre os livros didáticos utilizados no município. In: ENCONTRO NACIONAL DE ASTRONOMIA, n. 4, 2010, Recife. Disponível em:
<http://www.sociedadeastronomica.com.br/enast/trabalhos/ASTRONOMIA_NOS_LIVROS_DIDATICOS_EM_AMARGOSA.pdf>. Acesso em: 05 out. 2018.
MARTINI, G. et al. Conexões com a Física. São Paulo: Moderna, 2016.
OLIVEIRA FILHO, K. D. S.; SARAIVA, M. D. F. O. Astronomia e astrofísica. São Paulo: Livraria da Física, 2004.
PIETROCOLA, M. et al. Física em contextos: pessoal, social e histórico. São Paulo: Editora do Brasil, 2016.
RHODEN, F. H.; PAULETTI, D. Análise conceitual e didática dos conteúdos de Astronomia apresentados em livros de ensino fundamental, 2015. Disponível em:
<https://rd.uffs.edu.br/bitstream/prefix/603/1/RHODEN.pdf>. Acesso em: 01 out. 2018.
TORRES, C. M. A. et al. Física: ciência e tecnologia. 4. ed. São Paulo: Moderna, 2016.
YAMAMOTO, K.; FUKE, L. F. Física para o Ensino Médio. 4. ed. São Paulo: Saraiva, 2016.
BRASIL. MEC - Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Programa Nacional do Livro Didático 2004. Guia de livros didáticos 1ª a 4ª Séries. v. 2. 275p. Brasília: MEC, 2003. Disponível em:
<https://www.fnde.gov.br/index.php/centrais-de-conteudos/publicacoes/category/125-guias?download=9012:guia-pnld-2004>. Acesso em: 20 jun. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >