Integration between Art and Science Teaching overview: quantitative and qualitative analysis

Authors

  • Matheus de Castro e Silva Mestrando em Educação e Docência, Universidade Federal de Minas Gerais
  • Penha Souza Silva Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e73277

Abstract

The integration between Art and Science education is a meaningful theme within the teaching area, and thus mapping its production is important. The aim of this study is then drafting an overview of published articles in Brazil and overseas from January 2000 to March 2020, about the integration between Art and Science Education. This overview was drafted from the theme categorization of a hundred Qualis A1 and A2 articles in the Teaching area and the usage of an evaluation tool, proposed by Turkka, Haataonen, and Aksela (2017), to collect numeric data. By the evaluation of the articles, we proposed a debate upon the studies provided by the researchers Edgar Morin, Charles Percy Snow, and John Dewey, who base the Art and Science Education integration on philosophical and sociological perspectives, which may contribute to a further entrenchment of this Teaching investigation. According to data from this study, the Art and Science integration is mostly mentioned in Physics (n = 39). It can also be noted a few quotes regarding Music (n = 4), Contemporary Art (n = 3) and Photography (n = 1), whereas Fine Arts (n = 6) are mostly addressed in the article. Furthermore, there is a balance between national (n = 49) and international (n = 51) content. However, some investigation issues were pointed out from the collected data, as the lack of studies that propose activities interactions, at the same time, between artistic and scientific knowledge.

Author Biographies

Matheus de Castro e Silva, Mestrando em Educação e Docência, Universidade Federal de Minas Gerais

Possui graduação em Química pela Universidade Federal de Minas Gerais (2013) e mestrado em Química Inorgânica (2015) e Educação e Docência (2021) pela mesma instituição. Atualmente, é professor do Ensino Médio, Fundamental e Técnico.

Penha Souza Silva, Universidade Federal de Minas Gerais

Possui graduação em Química pela Universidade Federal de Minas Gerais (1986), mestrado (2001) e doutorado (2009) em Educação pela mesma instituição. Atualmente, é professora associada I do Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino (DMTE) da Faculdade de Educação (FaE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

References

ALCANTARA, M. C.; BRAGA, M. Elementos históricos-culturais para o ensino de instrumentos ópticos. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 34, n. 1, p. 109-130, abr. 2017.

ANDRADE, R. R. D.; NASCIMENTO, R. S.; GERMANO, M. G. Influências da física moderna na obra de Salvador Dalí. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 24, n. 3, p. 400-423, dez. 2007.

ANDRADE, S. A.; OLIVEIRA, R. D. V. L; QUEIROZ, G. R. P. C.; MELLO, W. Z. A abordagem CTS-Arte nos estudos das estações de tratamento de esgoto: uma prática no ensino fundamental. Revista Práxis, Volta Redonda, v. 6, n. 11, p. 66-78, jun. 2014.

ARAPAKI, X.; KOLIOPOULOS, D. Popularization and teaching of the relationship between visual arts and natural sciences: historical, philosofical and didactical dimensions of the problem. Science & Education, Switzerland, v. 20, n. 1, p. 797-803, jul. 2011.

ARAÚJO, J. L.; MORAIS, C.; PAIVA, J. C. Poetry and alkali metals: building bridges to the study of atomic radius and ionization energy. Chemistry Research Education and Practice in Europe, Londres, v. 04, n. 16, p. 893-900, ago. 2015.

ARAÚJO-JORGE, T.C. et al. CienArte no Instituto Oswaldo Cruz: 30 anos de experiências na construção de um conceito interdisciplinar. Ciência e Cultura, Campinas, v. 70, n. 2, p.25-34, jun. 2018.

BAPAT, M. Using Ethnic Art to Emphasize Laws of Reflection. The Physics Teacher, Maryland, v. 47, n. 8, p. 542-543, 2009.

BARROS, M. D. M.; DINIZ, P. G. Z.; ARAÚJO-JORGE, T. C. A música “O mundo é um moinho” como estratégia pedagógica para o ensino do tema transversal orientação sexual na escola... proposta e algumas considerações. Revista Práxis, Volta Redonda, v.8, n. 15, p. 37-41, jun. 2016.

BARROS, M. D. M.; GIRASOLE, M.; ZANELLA, P. G. O uso do cinema como estratégia pedagógica para o ensino de ciências e de biologia: o que pensam alguns professores da região metropolitana de Belo Horizonte. Revista Práxis, Volta Redonda, v. 5, n. 10, p. 99-111, dez. 2013.

BEHROOZI, F. Soap Bubbles in paintings: Art and Science. American Journal of Physics, Maryland, v. 76, n. 12, p. 1087-1091, jul. 2008.

BONANNO, A.; BOZZO, G.; SAPIA, P. Physics meets fine arts: A Project-Based learning path on infrared imaging. European Journal of Physics, Bristol, v. 39, n. 2, p. 1-29, nov. 2017.

BOUGHTON, R. I. Materials: An interdisciplinar integrative approach. American Journal of Physics, Maryland, v. 69, n. 8, p. 901-906, jul. 2001.

BRAGA, M.; GUERRA, A.; REIS, J. C. History of Science, physics, and art: a complex approach in Brazilian syllabuses. Cultural Studies of Science Education, Nova York, v. 8, n. 1, p. 725-736, set. 2013.

BRANDÃO, L. E. D.; ANDRADE, J. G.; DIAS, D. V. C.; BARROS, M. D. M. Ensinando zoologia a partir da letra da música “Tico-tico no fubá” de Zequinha de Abreu. Revista Práxis, Volta Redonda, v. 8, n. 1, p. 83-91, dez. 2016.

BRUNA, C. Motivating active learning of biochemistry through artistic representation of scientific concepts. Journal of Biological Education, Londres, v. 47, n. 1, p. 46-51, fev. 2013.

CACHAPUZ, A. F. Arte e ciência: que papel na educação em ciência? Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, Cádiz, v. 04, n. 02, p. 287-294, jan. 2007.

CACHAPUZ, A. F. El legado de Leonardo. Educación Química, Cidade do México, v. 22, n. 3, p. 198-202, jul. 2011.

CAIMAN, C.; JAKOBSON, B. The role of art practice in elementar school Science. Science & Education, Switzerland, v. 28, n. 1, p. 153-175, fev. 2019.

CAMPANINI, B. D.; ROCHA, M B. Contribuições das Histórias em Quadrinhos para abordar questões ambientais na educação básica. Revista Práxis, Volta Redonda, v. 8, n. 1, p. 37-43, dez. 2016.

CARVALHO, T. A.; REIS, J. C. Diálogos entre Ciência e Arte: uma leitura a partir da obra de Remedios Varo para um Ensino sobre as Ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 37, n. 1, p. 173-196, abr. 2020.

CHAI, D.; GARCIA, A. L. Physics for Animation Artists. The Physics Teacher, Maryland, v. 49, n. 8, p. 478-480, out. 2011.

ÇÌL, E. Instructional Integration of Disciplines for Promoting Childern’s Positive Attitudes Towards Plants. Journal of Biological Education, Londres, v. 50, n. 4, p. 366-383, jan. 2016.

COSTA, E. C. P.; BARROS, M. D. M. Fantasia versus realidade: explorando as potencialidades do cinema para o ensino de Ciências e Biologia. Revista Práxis, Volta Redonda, v. 8, n. 1, p. 27-35, dez. 2016.

CROCHIK, L. Performance, educação e ensino de física: aproximações imprevistas. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 35, n. 1, p. 1-32, mar. 2019.

DALE, D. A.; BAILEY, B. L. Physics in the Art Museum. The Physics Teacher, Maryland, v. 41, n. 2, p. 82-83, jan. 2003.

DAVIES, S. R.; HALPERN, M.; HORST, M.; KIRBY, D. A.; LEWENSTEIN, B. Science stories as culture: experience, identity, narrative and emotion in public communication of Science. Journal of Science Communication, Trieste, v. 18, n. 5, p. A01 1-17, out. 2019.

DAVIS, J.; LESLIE, R.; BILINGTON, S.; SLATER, P. R. Origami: a versatile modeling system for visuzalising chemical structure and exploring molecular function. Chemistry Education Research and Practice in Europe, Londres, v. 11, n. 1, p. 43-47, jan. 2010.

DEWEY, J. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010. 646 p.

DIETRICH, A. The cognitive neuroscience of creativity. Pshychonomic Bulletin & Review, Maryland, v. 11, n. 6, p. 1011-1026, dez. 2004.

DRUMM, I. A.; BELANTARA, A.; DORNEY, S.; WATERS, T. P.; PERIS, E. The Aeolus Project: Science outreach through art. Public Understanding of Science, Maryland, v. 24, n. 3, p. 375-385, abr. 2015.

DUARTE, S. G. et al. Experiência interdisciplinar na Educação Básica e na formação de professores: Artes, Biologia e Geociências. Terrae Didatica, Campinas, v. 14, n. 3, p. 245-255, jul. 2018.

DUCHEIKO, L. L.; SILVA, J. A. P. As relações interdisciplinares entre Artes Visuais e Física/Astronomia: um olhar nas culturas indígenas e a questão da transposição didática. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Curitiba, v. 10, n. 2, p. 273-288, abr. 2017.

DUCHEIKO, L. L.; SILVA, J. A. P.; NEVES, M. C. D. Relendo a Obra “As Plêiades” de Elihu Vedder: relações interdisciplinares entre artes visuais e astronomia. Alexandria – Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 8, n. 2 p. 199-231, jul. 2015.

ECKERT, M. Hydraulics for royal gardens: water art as a challenge for 18th century Science and 21st century physics teaching. Science & Education, Nova York, v. 16, n. 6, p. 539-548, jun. 2007.

EDE, S. Science and the contemporary visual arts. Public Understanding of Science, Maryland, v. 11, n. 1, p. 65-78, jan. 2002.

ESTEVÃO, A. P. S. S.; COSTA, M. A. F. História em Quadrinhos: estratégia para o processo ensino-aprendizagem do tema “Lixo eletrônico”. Revista Práxis, Volta Redonda, v. 8, n. 1, p. 9-14, dez. 2016.

FERNANDES, R. F. A. M.; PIRES, F. F.; FORATO, T. C. M.; SILVA, J. A. Pinturas de Salvador Dalí para introduzir conceitos de Mecânica Quântica no Ensino Médio. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 34, n. 2, p. 509-529, ago. 2017.

FERREIRA, F. R. Ciência e arte: investigações sobre identidades, diferenças e diálogos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 1, p. 261-280, abr. 2010.

FIGUEIRA-OLIVEIRA, D.; RODRIGUEZ, L. D. L. R.; MEIRELLES, R. M. S. Ciência e arte: um “entre-lugar” no Programa de Pós-Graduação em Ensino em Biociências e Saúde. RBPG - Revista Brasileira da Pós-Gradução, Brasília, v. 9, n. 17, p. 541-567, jul. 2012.

FINKLER, W.; LEÓN, B. The power of storytelling and vídeo: a visual rhetoric for Science communication. Journal of Science Communication, Trieste, v. 18, n. 5, p. A02 1-23, out. 2019.

FIORESI, C. A.; CUNHA, M. B. A leitura de textos de divulgação científica e a produção de histórias em quadrinhos. Areté, Manaus, v. 12, n. 26, p. 1-15, jan. 2020.

FLICK, U. Pesquisa qualitativa e quantitativa. In: FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009. p. 39-49.

FREITAS, N. M. S.; GONÇALVES, T. V. O. Práticas teatrais e o ensino de Ciências: o teatro jornal na abordagem da temática do lixo. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 68, p. 199-216, mar. 2018.

GALILI, I. On the power of fine arts pictorial imagery in Science education. Science & Education, Switzerland, v. 22, n. 1, p. 1911-1938, abr. 2013.

GALILI, I.; ZINN, B. Physics and Art – A cultural symbiosis in physics education. Science & Education, Switzerland, v. 16, n. 6, p. 441-460, jun. 2007.

GALVÁN-MADRID, J. L. La química y el arte: ¿Cómo mantener el vínculo? Educación Química, Cidade do México, v. 22, n. 3, p. 207-211, jul. 2011.

GARCÍA-SAIZ; J. M. Sin pintura y sin pinceles. Educación Química, Cidade do México, v. 22, n. 3, p. 203-206, jul. 2011.

GARRITZ, A. Arte dentro de la Química. La celebración del Año Internacional de la Química. Educación Química, Cidade do México, v. 22, n. 3, p. 186-190, jul. 2011.

GARRITZ, A. Cuasicristales y arte islâmico. Educación Química, Cidade do México, v. 23, n. 1, p. 2-5, jan. 2012.

GIRARDELLO, G. Imaginação: arte e ciência na infância. Pro-Posições, Campinas, v. 22, n. 2, p. 75-92, mai. 2011.

GOMES, T. G.; DI GIORGI, C. A. G.; RABONI, P. C. A. Física e pintura: dimensões de uma relação e suas potencialidades no ensino de física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 33, n. 4, p. 4402-2, 4402-9, dez. 2011.

GÓMEZ, M. B. C.; GUADIX, M. Á. S. Recuperar el afán de conocimientos de Leonardo da Vinci em la era de las nuevas tecnologias: arte, ciência y vida cotidiana. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, Cádiz, v. 4, n. 3, p. 526-538, out. 2007.

GRILLI, J.; LAXAGUE, M.; BARBOZA, L. Dibujo, fotografia y Biología. Construir ciência com y a partir de la imagen. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, Cádiz, v. 12, n. 1, p. 91-108, jun. 2014.

GRUZMAN, C.; SIQUEIRA, V. H. F. O papel educacional do Museu de Ciências: desafios e transformações conceituais. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vigo, v. 6, n. 2, p. 402-423, jan. 2007.

GUADIX, M. Á. S. Es possible desarrolhar la competência artística y cultural desde la Química. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, Cádiz, v. 9, n. 3, p. 466-476, mai. 2009.

GÜNEY, B. G.; SEKER, H. Discovering socio-cultural aspects of Science through artworks. Science & Education, Maryland, v. 26, n. 1, p. 867-887, out. 2017.

HADZIGEORGIOU, Y. “Artistic” Science Education. In: HADZIGEORGIOU, Y (Ed.). Imaginative Science Education: The Central Role of Imagination on Science Education. Dordrecht: Springer, 2016. p. 185-251.

HALPERN, M. K. Across the great divide: Boundaries and boundary objects in art and Science. Public Understanding of Science, Thousand Oaks, v. 21, n. 8, p. 922-937, out. 2012.

HUNT, J. L.; SHARP, J. The reflective anamorphic viewer if J.-F. Niceron: Reconstrucling a 17th century optical toy. American Journal of Physics, Maryland, v. 79, n. 10, p. 1023-1029, jun. 2011.

LAGOS, R.; CAMUS, J. El plateado: uma actividad electroquímica para integrar diversas ciencias com el arte. Educación Química, Cidade do México, v. 28, n. 1, p. 84-90, abr. 2017.

LEE, C.; SHIN, K.; LEE, S.; LEE, J. Fabrication of slits for Young’s experimente using grafic arts films. American Journal of Physics, Maryland, v. 78, n. 1, p. 71-74, jan. 2010.

LINCOLN, D.; OLSON, L. The beauty of physics. The Physics Teacher, Maryland, v. 56, n. 6, p. 334-349, ago. 2018.

LÓPEZ, C. W. Luz, arte y física. La física en la pintura. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, Cádiz, v. 6, n. 1, p. 153-154, jan. 2009.

LUNN, M.; NOBLE, A. Re-visioning Science “Love and Passion in the Scientific Imagination”: Art and Science. International Journal of Science Education, Londres, v. 30, n. 6, p. 793-805, abr. 2008.

MANASSERO, M. A. V. Ciencia y arte se encuentran: el caso del telescopio de Galileo. Enseñanza de las Ciencias, Madri, v. 35, n. 3, p. 195-215, nov. 2017.

MATTA, R. R.; ROCHA, M. B. Divulgação Científica e Educação Ambiental: trabalhando as Unidades de Conservação na Educação Básica através de um documentário. Revista Práxis, Volta Redonda, v. 9, n. 17, p. 114-129, jun. 2017.

MEDINA, M.; BRAGA, M. O teatro como ferramenta de aprendizagem da Física e de problematização da natureza da ciência. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 27, n. 2, p. 313-333, jan. 2010.

MEDINA-JEREZ, W.; DAMBEKALNS, L.; MIDDLETON, K. V. Art and Science education collaboration in a secondary teacher preparation programme. Research in Science & Tecnological Education, Filadélfia, v. 30, n. 2, p. 209-224, jul. 2012.

MENDONÇA, L. G.; FERREIRA, F. R.; LA ROCQUE, L. Ensino farmacêutico e a concepção da imagem fílmica do cientista que desenvolve medicamentos em filmes de comédia no pós-guerra. Revista Práxis, Volta Redonda, v. 8, n. 15, p. 51-62, jun. 2016.

MENDONÇA, L. G.; LEITE, S. Q. M. Artes cênicas no ensino de boas práticas de fabricação: uma prática pedagógica no curso superior de Química. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vigo, v. 9, n. 1, p. 53-66, jan. 2010.

MENEZES, J. P. C. Origami como recurso didático para o ensino de ciências. REnCiMa, Cruzeiro do Sul, v. 9, n. 3, p. 238-248, jun. 2018.

MONTEIRO, M. S.; OLIVEIRA, A. F. A utilização da mídia vídeo, a partir do filme A Guerra do Fogo no 6º ano e 6ª série, na Escola Municipal de Ensino Fundamental Augusto José Monteiro. Revista Práxis, Volta Redonda, v. 8, n. 1, p. 93-105, dez. 2016.

MOREIRA, L. M.; NASCIMENTO, A. S.; SOUZA, L. N. N. Ciência, opressão e teatro: um caso de pesquisa educacional baseada em Artes. Alexandria – Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 12, n. 2 p. 325-348, nov. 2019.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2018. 128 p.

MORIN, E. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Porto Alegre: Sulina, 2015. 183 p.

MORIN, E.; DÍAZ, C. J. D. Reinventar a educação: abrir caminhos para a metamorfose da humanidade. São Paulo: Palas Athena, 2016. 151 p.

MULLER, E. Scanning for Time: Science and Art on a Photocopier. The Physics Teacher, Maryland, v. 57, n. 1, p. 9-13, jan. 2019.

NASCIMENTO, J. M.; MEIRELLES, R. M. Conectando saberes e ‘superpoderes’ para mediar tópicos em genética e saúde no ensino médio. Revista Práxis, Volta Redonda, v. 7, n. 14, p.47-56, dez. 2015.

OLIVEIRA, L. L.; ZANCUL, M. S. Textos de divulgação científica (TDC) nas aulas de Biologia na Educação de Jovens e Adultos (EJA) para abordar a temática alimentação. Revista Práxis, Volta Redonda, v. 6, n. 11, p. 53-63, jun. 2014.

OLIVEIRA, L. M.; GOMES, M. L. A. Einstein e a Relatividade entram em cena: diálogos sobre o teatro na escola e um ensino de Física criativo. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 33, n. 3, p. 943-961, dez. 2016.

OLSON, D. A Course Connecting Astronomy to Art, History, and Literature. The Physics Teacher, Maryland, v. 53, n. 7, p. 396-400, jan. 2015.

ORNA, M. V. Chemistry and Art: Ancient textiles and medieval manuscripts examined through chemistry. Educación Química, Cidade do México, v. 22, n. 3, p. 191-197, jul. 2011.

OSBORNE, J. et al. What “Ideas-about-Science” should be taught in school Science? A Delphi study of the expert Community. Journal of Research in Science Teaching, Hoboken, v. 40, n. 7, p. 692-720, ago. 2003.

PEREIRA, E. A.; MARTINS, J. R.; ALVES, V. S.; DELGADO, E. I. A contribuição de John Dewey para a educação. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 3, n. 1, p. 154-161, mai. 2009.

PEREIRA, E. G. C.; FONTOURA, H. A. Discutindo as Histórias em Quadrinhos enquanto recurso didático em Ciências. Revista Práxis, Volta Redonda, v. 8, n. 15, p. 93-104, jun. 2016.

PIASSI, L. P.; PIETROCOLCA, M. Ficção científica e ensino de ciências: para além do método de ‘encontrar erros em filmes’. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 525-540, set. 2009.

PINTO, G. A.; MOREIRA, L. M. O teatro na pesquisa em ensino de ciências: diálogos com a pesquisa educacional baseada em artes. Areté, Manaus, v. 12, n. 26, p. 126-141, jan. 2020.

PLANINSIC, G. Using artistic drawings to create physics problems. The Physics Teacher, v. 53, n. 7, p. 443-444, 2015.

RANGEL, D. O diálogo entre ciência e arte. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 57, n. 4, p. 36-37, out. 2005.

REIS, J. C.; GUERRA, A.; BRAGA, M. Física e arte: a construção do mundo com tintas, palavras e equações. Ciência e cultura, São Paulo, v. 57, n. 03, p. 29-32, jul. 2005.

RESÉNDIZ, C. G.; OLIVERA, M. A. S.; GREGORIO, A. S.; DELGADILLO, M. L. H.; RAMOS, M. A. S. Desarollo de un proyecto de ciência basado em el uso de diversas inteligências. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, Cádiz, v. 10, n. 1, p. 100-109, jan. 2013.

REIF, N.; GRANT, L. Culturally responsive classrooms through art integration. Journal of Praxis in Multicultural Education, Las Vegas, v. 5, n. 1, p. 100-115, jan. 2010.

RIBEIRO, R. M. L.; MARTINS, I. O potencial das narrativas como recurso para o ensino de ciências: uma análise em livros didáticos de física. Ciência & Educação, Bauru, v. 13, n. 3, p. 293-309, ago. 2007.

RICHTER, A. et al. Storytelling for narrative approaches in citizen Science: towards a generalized model. Journal of Science Communication, Trieste, v. 18, n. 6, p. A02 1-24, nov. 2019.

RODRIGUES, E. V.; LAVINO, D. Modelagem no ensino de Física via produção de stop motion, com o computador Raspberry Pi. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 42, n. 1, p. 1-10, jan. 2020.

ROOT-BERNSTEIN, R. S. Aesthetic cognition. International Studies in the Philosophy of Science, Maryland, v. 16, n. 1, p. 61-77, jan. 2002.

ROOT-BERNSTEIN, R.; ROOT-BERNSTEIN, M. Artistic scientists and scientific artistis: the link between polymathy and creativity. In: STERNBERG, R. J.; GRIGORENKO, E. L.; SINGER, J. L. (Org.). Creativity: From potential to realization. Washington: American Psychological Association, 2004. p. 127-151.

ROSSING, T. D.; CHIAVERINA, C. J. Resource Letter TLC-1: Teaching light and color. American Journal of Physics, Maryland, v. 68, n. 10, p. 881-887, mar. 2000.

SANTOS, M. A. P.; FIGUEIRA, S. T. S.; GUSMÃO, G. A. S. B. Trilha dos sentidos: entrelaçando os caminhos da ciência e da arte. Revista Práxis, Volta Redonda, v. 8, n. 1, p. 15-25, dez. 2016.

SILVA, A. S.; REIS, J. C. O.; REGO, S. C. R. Publicações sobre o ensino de Física Moderna: relações construídas entre Artes e Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 36, n. 2, p. 366-382, ago. 2019.

SILVA, J. G. Cine de ciencia ficción y enseñanza de las ciencias. Dos escuelas paralelas que deben encontrarse en las aulas. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, La Rioja, v. 13, n. 1, p. 137-148, jan. 2016.

SILVA, M. D.; FREITAS, M. S. T.; MIQUELIN, A. F. Algumas possibilidades de interação entre Arte Urbana, Joseph Wright e o Ensino de Óptica. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Curitiba, v. 8, p. 32-41, jan. 2015.

SILVA, P. P.; OLIVEIRA, A. M. P.; SOUZA, E. C. “Mais parece um saca-rolha que um caminho!”: identidades contingentes de pesquisadora em ciências biológicas a pesquisadora em ciências humanas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 23, n. 1, p. 1-19, dez. 2018.

SILVEIRA, A. F.; ATAÍDE, A. R. P.; FREIRE, M. L. F. Atividades lúdicas no ensino de ciências: uma adaptação metodológica através do teatro para comunicar a ciência a todos. Educar em Revista, Curitiba, n. 34, p. 251-262, jan. 2009.

SILVEIRA, J. R. A. Arte e Ciência: uma reconexão entre as áreas. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 70, n. 2, p.24-25, abr. 2018.

SILVEIRA, M. P.; ZANETIC, J. Formação de professores e ensino de Química: reflexões a partir do livro “Serões de Dona Benta” de Monteiro Lobato e da pedagogia de Paulo Freire. Alexandria – Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 9, n. 2 p. 61-85, nov. 2016.

SNOW, C. P. As duas culturas e uma segunda leitura. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2015. 128 p.

SOMMER, W. Teaching and Learning Physics: Performance Arte VOKING Insight. The Physics Teacher, Maryland, v. 52, n. 9, p. 532-534, jan. 2015.

STAMOVLASIS, D. Teaching photography: interplay between chemical kinetics and visual art. Chemistry education: reasearch and practice in Europe, Londres, v. 03, n. 01, p. 55-66, jan. 2003.

TEIXEIRA, J. N.; MURAMATSU, M.; ALVES, L. A. Projeto arte e ciência no parque – uma abordagem de divulgação científica interativa em espaços abertos. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 27, n. 1, p. 171-187, mai. 2010.

TURKKA, J.; HAATAINEN, O.; AKSELA, M. Integrating art into Science education: a survey of Science teachers’ practices. International Journal of Science Education, Londres, v. 39, n. 10, p. 1401- 1419, jun. 2017.

VILHALVA, G. A. F.; FERREIRA, F. C. Concepções de alunos de graduação sobre a relação entre arte e física. Ensino em Revista, Uberlândia, v. 25, n. 2, p. 392-409, jul. 2018.

ZANETIC, J. Física e Arte: uma ponte entre duas culturas. Pro-Posições, Campinas, v.17, n. 1, p. 39-57, jan. 2006a.

ZANETIC, J. Física e literatura: construindo uma ponte entre as duas culturas. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, v. 13, suplemento, p. 55-70, out. 2006b.

Published

2021-03-25

How to Cite

e Silva, M. de C., & Silva, P. S. (2021). Integration between Art and Science Teaching overview: quantitative and qualitative analysis. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 38(1), 346–375. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e73277

Issue

Section

Ensino e aprendizagem de Ciências/Física