Proposal to approach Nuclear Physics topics in high school: analysis of activities with physics teachers in pre-service
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e74431Abstract
The present work deals with the importance of approaching Nuclear Physics and Astronomy contents in High School by means of appropriate education of teachers in their initial graduation courses. The key question of the present research is: Is it possible to teach nuclear physics in the framework of the cosmic calendar for high school students? The goal of this work is to perform an analysis of how physics academics welcome the teaching of nuclear physics embedded within astronomical events for teaching high school students. To that end, the present research elected as the subject of investigation a course of initial training of teachers of Physics to discuss such possibility. The proposal was devised as in the an extension course making use of pre- and post- questionnaires with the audience. In general, the results showed that the academics involved themselves with the developed activities, showing improvement of their knowledge about Nuclear Physics verified through the answers given to appropriate questionnaires.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – Ensino Médio. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais + (PCN+) Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais: ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2002.
GLEISER, M. Poeira das estrelas. Textos de apoio Frederico Neves. São Paulo: Globo. 2006.
GONÇALVES, O. D.; ALMEIDA, I. P. S. A energia nuclear. Ciência Hoje, v. 37, n. 220, p. 36-44, 2005.
OLIVEIRA FILHO, K. de S.; SARAIVA, M. de F. O. Astronomia e Astrofísica. 3. ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2014.
ROSA, C. T. W. da. Laboratório didático de Física da Universidade de Passo Fundo: concepções teórico-metodológicas. 2001. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo.
SOUZA, M. A. M. de; DANTAS, J. J. Fenomenologia nuclear: uma proposta conceitual para o ensino médio Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 27, n. 1, p. 136-158, 2010.
SOUZA, R. S. de. Uma sequência didática para o ensino de Física Nuclear no Ensino Médio. 2018. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Física, Sociedade Brasileira de Física, Universidade Federal de Juiz Fora, Juiz de Fora, MG.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.

Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >
