Non-authoritarian science in post-truth times

Authors

  • Marcilia Barcellos Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Campus de Petrópolis

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1496

Abstract

This article discusses the role of science education in the crisis of truth. At the foundation of freirean theory, based on the concept of banking education, are addressed the implications of an anti-dialogical pedagogical posture and an authoritarian scientific discourse in popular education. The text argues that these postures are at the center of science's failure to include their discourses in the dispute of truth regimes that are established in common life. Based on this diagnosis, it argues for the necessary unmonumentalisation of science in science education. In this task, some concepts from the social studies of science and the epistemologies of the South are mobilized. Finally, the article sustains some alternatives to face the crisis of truth and misinformation based on Freire's dialogical problematizing education, on the Ecology of Knowledge and the Intercultural Translation, by Boaventura de Souza Santos; and on the search for the construction of a Common World as advocated by Bruno Latour.

Author Biography

Marcilia Barcellos, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Campus de Petrópolis

Possui Licenciatura em Física pela Universidade Federal do Paraná (2004), mestrado e doutorado em Ensino de Ciências (Área de concentração: Física) pela Universidade de São Paulo . Atualmente é docente do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Campus de Petrópolis. É docente do programa de pós-graduação em Ciência, Tecnologia e Educação do CEFET/RJ. Tem experiência na área de Ensino de Ciências, com ênfase em Ensino de Física, atuando principalmente nos seguintes temas: história e epistemologia, filosofia e sociologia da ciência, currículo e formação de professores.

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Published

2020-12-16

How to Cite

Barcellos, M. (2020). Non-authoritarian science in post-truth times. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 37(3), 1496–1525. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1496

Issue

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Artigos