An Analysis of historical-dialectical materialism for the post-truth scenario: historical-critical contributions to Science teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1320

Abstract

We live in a pandemic moment, that of coronavirus (Covid-19), and, at the same time, of great perplexity in the face of the alternatives that are placed to face it, where the driving axis is always centered on concerns about the reproduction of capital and the market. Along with this, we live in a growing irrationalism scenario where speeches that devalue scientific knowledge is increasingly common within and outside the academic environment. Given this scenario, this article aims to make an analysis, based on historical dialectical materialism, of this post-truth scenario and the implications of relativizing scientific knowledge for science teaching. For that, we rescued the work category from dialectical historical materialism and discussed the practice as a criterion of truth within Marxism, showing how these categories can help us understand the current scenario. Finally, we argue that this structural crisis scenario of capital and irrationalism, science education cannot be shied away from defending the truth and dispute the students' conception of the world in the classroom in order to point to another society not governed by commodity.

Author Biographies

Hélio da Silva Messeder Neto, Universidade Federal da Bahia

Químico graduado pela Universidade Federal da Bahia, Mestre e Doutor pelo Programa de Pós-graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da UFBA. Professor Adjunto da Universidade Federal da Bahia e professor no Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da UFBA/UEFS. Atualmente, pesquisa na área da Psicologia Histórico-Cultural e Pedagogia Histórico-Crítica.

Edilson Fortuna de Moradillo, Universidade Federal da Bahia

Bacharel em Química pela Universidade Federal da Bahia (1981), Especialização em Química Analítica (1984) e Química (2003) pela UFBA, Licenciatura em Química pela UFBA (2009), Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela UFBA/UEFS (2010) e Pós-Doutorado em Educação/UFBA (2013). Atualmente, é professor Titular do Instituto de Química da UFBA e docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da UFBA/UEFS.

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Published

2020-12-16

How to Cite

Messeder Neto, H. da S., & Moradillo, E. F. de. (2020). An Analysis of historical-dialectical materialism for the post-truth scenario: historical-critical contributions to Science teaching . Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 37(3), 1320–1354. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1320

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Artigos